Umiejętność sprzedaży oferty hotelu jest na równie istotna, co biegłość w organizacji pracy czy zarządzania zespołem. W kwestiach organizacyjnych przydatne jest dobre oprogramowanie hotelowe, a w zdobywaniu umiejętności skutecznego zamykania sprzedaży pomagają odpowiednie szkolenia oraz lata praktyki. W dzisiejszym artykule poznasz aż 3 porady, dzięki którym dowiesz się, jak sprzedawać usługi hotelowe. Przeczytaj nasz tekst i sprawdź, jak odpowiadać na zapytania ofertowe, by zwiększyć liczbę sprzedanych usług.
Daj Gościowi wybór, lecz nie zasypuj go ofertami
Większość klientów nie ma sprecyzowanych oczekiwań. Za pomocą rozmowy telefonicznej lub maila, Facebooka czy też innego portalu zadają bardzo ogólne pytania, ponieważ nie do końca są świadomi własnych potrzeb albo też nie znają dokładnie oferty hotelu. W takim przypadku warto zastosować zasadę prezentacji 3 usług.
Zasada jest niezwykle prosta, kiedy otrzymujesz ogólne zapytanie ofertowe, niezależnie od tego, czy zostało wysłane drogą mailową, czy klient pofatygował się i zadzwonił do hotelu, przedstawiasz mu 3 propozycje. Najlepiej, gdyby były to 3 różne typy pokoi wraz z podaną stawką, jeśli jednak nie masz aż tak dużego i zróżnicowanego pod względem standardów hotelu, to wtedy tych typów pokoi może być mniej. Ważne jest, by trzymać się zasady 3 opcji.
Dlaczego akurat 3 oferty? Wybierając taką ilość zapytań ofertowych, dajesz klientowi wybór, ale jednocześnie nie zasypujesz go ofertami. W ten sposób potencjalny gość czuje, że hotel ma mu wiele do zaoferowania, lecz nie odczuwa frustracji z powodu konieczności odrzucania zbyt wielu propozycji.
Przedstawiając klientowi oferty, pamiętaj o zasadzie kontrastu. Zacznij od najdroższej propozycji, a skończ na najtańszej. W ten sposób opcja nr 2 wyda się potencjalnemu Gościowi bardziej atrakcyjna, gdy porówna ją z pierwszą opcją, a Ty będziesz mieć większą szansę na sprzedaż.
Podobne czy przeciwstawne oferty?
Zasada 3 ofert jest skuteczną metodą, jednak w przypadku sporego obłożenia nie zawsze jest możliwa do zrealizowania. W takim przypadku można ograniczyć prezentacje do 2 propozycji. Tutaj masz 2 możliwości, możesz albo zaoferować podobne lub przeciwstawne pokoje.
W pierwszym wypadku będą to zbliżone oferty, które różnią się nieznacznymi detalami, takimi jak menu śniadaniowe lub wstawka powitalna.
Drugi sposób to przedstawienie przeciwstawnych ofert, które znacząco różnią się zakresem usług, a zarazem ceną.
Którą z tych opcji jest lepsza? Na to pytanie nie można jednoznacznie odpowiedzieć, to wszystko zależy od klienta. Pamiętaj, by wybadać jego oczekiwania i na ich podstawie stworzyć indywidualną ofertę.
Co w przypadku, gdy otrzymasz konkretne zapytanie?
Bardzo rzadko zdarzają się sytuacje, w których klient przesyła Ci szczegółowe zapytanie ofertowe wraz z zakresem interesujących go usług, datą oraz liczbą osób. Jeśli dostaniesz tego typu pytanie o ofertę, to nie ma sensu wysyłać kilku propozycji. W takiej sytuacji najlepiej skonstruować jedną, konkretną ofertę, która spełni oczekiwania potencjalnego klienta.
Warto przyłożyć się do tej oferty, zawrzyj w niej dodatkowe opcje oraz podanej konkretne ceny do każdej z możliwości.
Jedna oferta jest także dobrym rozwiązaniem w przypadku stałych klientów. Kiedy znasz już przyzwyczajenia stałego Gościa, łatwiej Ci dopasować do niego propozycje, która spełni jego oczekiwania.
Jeszcze jedna rada, jak sprzedawać usługi hotelowe
Niezależnie od sytuacji oraz od tego, którą metodę sprzedaży wybierzesz, pamiętaj o tym, by personalizować oferty. Nie wysyłaj przygotowanych wcześniej ofert, klient od razu zorientuje się, że dostał gotowca.
Także indywidualna zwiększa Twoje szansę na to, że Gość wyjedzie z Twojego hotelu zadowolony i będzie go polecał swoim znajomym.
Nie bój też wysyłać się jednej oferty, jeśli nie jesteś w stanie przedstawić kilku ofert lub czujesz, że tylko jeden pokój spełni oczekiwania klienta. Ty najlepiej znasz swój produkt, więc wiesz najlepiej jak sprzedawać usługi hotelowe i przygotować ofertę, która będzie skutkować zamkniętą sprzedażą.
Tracisz klientów, ponieważ późno odpowiadasz na zapytania ofertowe? Wybierz oprogramowanie hotelowe POSitive Hotel i zacznij lepiej zarządzać rezerwacjami.