5 najważniejszych akcji marketingowych dla hotelu
Dowiedz się więcej

Obiekty hotelowe, które aktualnie odbudowują swoją pozycję na rynku, podejmują coraz śmielsze działania marketingowe w konkurencyjnych zmaganiach. Pandemia nie odebrała sektorowi potencjału, który sukcesywnie wyciąga całą branżę z pandemicznego kryzysu. W obecnie panujących warunkach istotne jest zarówno pozyskiwanie nowych Gości, jak i utrzymanie lojalnej relacji ze stałymi klientami. Czy istnieją jednak sprawdzone i efektywne narzędzia sprzedażowe, które pomogą szybciej odtworzyć się całej branży? Sprawdź 5 akcji marketingowych dla hotelu, na które warto postawić.

Internetowy marketing hotelowy

W ostatniej dekadzie marketerzy skupili się przede wszystkim na narzędziach internetowych. Głównie ze względu na fakt, że to właśnie do sieci przeniosła się większość dokonywanych rezerwacji. Działania marketingowe w trybie online mają wiele pozytywnych cech, które przekonują właścicieli obiektów do ich wdrożenia. Przede wszystkim, gwarantują rzetelną kontrolę nad budżetem i raportami − cyfrowe narzędzia są w każdym calu policzalne i przewidywalne. Ponadto, wiele działań można zautomatyzować skupiając się jedynie na efektywności działań. Każdą operację trzeba jednak dobrze przemyśleć planując przy okazji sposób jej realizacji.  

Od czego zacząć?

Obiekty, które chcą rozpocząć marketingową ekspansję w świecie online powinny zacząć od zabezpieczenia swojego zaplecza informatycznego, które będzie wizytówką dla potencjalnych Gości. Oto kilka elementów, o których warto pamiętać: 

  • przygotowanie odpowiednio zoptymalizowanej strony internetowej pod kątem wyszukiwarek i urządzeń mobilnych. Nie zaszkodzi również pomyśleć o zapytaniach głosowych, które coraz częściej trafiają do wyszukiwarek,  

  • oferta na portalach zewnętrznych − strony internetowe są często porównywane do czasopism i gazet. Niektóre mają skromny, lokalny zasięg, a z innych korzystają czytelnicy na całym świecie. Dobrze jest skupić się na przygotowaniu ofert dla portali, które mogą się pochwalić dużymi zasięgami,  

  • content marketing − strona internetowa to nie tylko oferta i zdjęcia obiektu. Coraz większe znaczenie dla wyszukiwarek mają treści oraz ich ilość, którą udostępniamy na stronie. Dlatego warto zastanowić się nad prowadzeniem własnego bloga w trybie real time marketing i dostarczać potencjalnym Gościom aktualne treści dotyczące naszego obiektu,  

  • social media − to przestrzeń, która codziennie tworzy Internet na nowo. Krótkie, jednorazowe treści nie wymagają dużych nakładów czasu pracy, ale muszą być dobrze przemyślane i zaplanowane. W tym obszarze liczy się przede wszystkim jakość treści i ich unikalność. Co więcej, aktywnie prowadzone konta na takich platformach jak Facebook, Instagram czy LinkedIn z pewnością będą dobrym zapleczem do pozycjonowania.  

W jakie narzędzia warto zainwestować?

Mając przygotowane odpowiednie zaplecze wirtualne można przejść do inwestowania w najpopularniejsze narzędzia: 

  • Google Ads − to najpopularniejsza i najszybsza metoda promowania obiektu. Polega na wyświetlaniu reklamy naszej strony w wyszukiwarce Google i na stronach partnerów. Najpopularniejszą formą rozliczenia w tym przypadku jest metoda Pay Per Click czyli rozliczenie za pojedyncze kliknięcie w promowany link, który odnosi do naszej oferty, 

  • Google Hotel Ads − to specjalna oferta cyfrowego potentata dla obiektów hotelowych. Jest to część platformy Google Ads ze specjalną dedykacją branżową. Za jej pośrednictwem możemy stać się lepiej widoczni nie tylko w wyszukiwarce, ale przede wszystkim w mapach Google. To właśnie tam bardzo często goście poszukują swoich przyszłych celów podróży. Ze względu na niski koszt i realne szanse na konwersję − to dobra alternatywa dla kosztownych serwisów rezerwacyjnych, 

  • social media − prowadzenie aktywnych kanałów w popularnych serwisach nie musi ograniczać się tylko do publikowania treści i organicznego gromadzenia zasięgu. Tutaj również warto zainwestować w reklamę, dzięki której zyskamy znacznie większe grono naszych obserwujących, których możemy przekonać do skorzystania z oferty.  

Nie tylko Internet

Chociaż w dużej mierze działania marketingowe przenoszą się do sieci, to warto pamiętać o innych narzędziach, które pomogą w budowaniu rozpoznawalności i docieraniu do jak największej liczby odbiorców. Jakie działania marketingowe zyskują na popularności w branży? 

Product placement

Każdy przedsiębiorca dysponujący obiektem hotelowym z pewnością marzy o tym, aby to w jego obiekcie nakręcono znany serial lub film. Lokowanie produktu to jedna z najmniej nachalnych form reklamy, która znacząco wpływa na popularność. Dlatego w przypadku hoteli warto zaproponować swoją przestrzeń agencjom reklamowym w celu wykonania sesji zdjęciowych lub zrealizowania nagrania promocyjnego, w którym „przypadkiem” pojawi się wizerunek naszego obiektu. 

Content Marketing

W świecie marketingu już od wielu lat utrwala się powiedzenie Content is a king, które potwierdza tezę, że w Internecie najbardziej liczą się treści. Dlatego coraz więcej obiektów stara się na wiele różnych sposobów generować je w taki sposób, aby były istotne i wartościowe. Co więcej, blog i obszerne wpisy w mediach społecznościowych mogą dziś już nie wystarczyć. Wiele obiektów coraz chętniej sięga po takie publikacje jak: artykuły prasowe, własne poradniki podróżnicze czy książki kulinarne. Na popularność może wpłynąć wrzucanie aktualnych treści wideo w serwisie Youtube czy też prowadzenie podcastów, które są coraz popularniejsze.    

Społeczna odpowiedzialność biznesu

To trend, który kilka lat temu zaczęły rozwijać duże sieci hotelowe na całym świecie. Korporacyjny charakter tego działania nie przeszkadza jednak małym i średnim obiektom w prowadzeniu własnych przedsięwzięć z zakresu CSR (Corporate Social Responsibility).  

W dużym skrócie – działanie to polega na odpowiedzialności względem wszystkich interesariuszy, na których wpływa obiekt. Dotyczy to nie tylko Gości czy pracowników, ale także społeczności, w której funkcjonuje dane przedsiębiorstwo. Są to przede wszystkim akcje charytatywne, które wspierają najbardziej potrzebujących. Najczęściej przybierają one formę darowizny żywności, rozmaitych zbiórek czy też wsparcia okolicznych instytucji dobroczynnych. Wiele placówek nastawia się także na działalność edukacyjną np. zapraszając do siebie uczniów szkół, żeby pokazać im od zaplecza pracę obiektu.  

Firmy, które aktywnie uczestniczą w akcjach z zakresu CSR mogą coraz częściej liczyć na publiczne gratyfikacje w postaci nagród i wyróżnień, które mają nieocenioną wartość podczas budowy wizerunku.  

Marketing lojalnościowy

To jedno z najpopularniejszych narzędzi, które w dobie cyfrowej rewolucji zyskało całkowicie nowy wymiar. Obiekty hotelowe, których funkcjonowanie stale opiera się o komunikację z Gośćmi i zbieranie ich danych, mają w tym zakresie znacznie większe możliwości niż inne branże.  

Marketing lojalnościowy jest najczęściej stosowany przez sieci hotelowe, aby przywiązując Gościa do wybranej marki, przekonać go do korzystania z oferty w różnie zlokalizowanych obiektach. W tym celu wykorzystuje się zazwyczaj system nagród, które są przyznawane w zamian za rezerwacje czy zakup dodatkowych produktów i usług. Przekonanie do tego narzędzia wśród marketerów opiera się na stwierdzeniu, że utrzymanie lojalnych klientów jest tańsze niż pozyskanie nowych.