Automatyzacja procesów to ważna cyfrowa rewolucja, która pozwala rozwijać się branży hotelarskiej. W 2000 roku w Polsce było zaledwie 924 hoteli, a dziś według danych GUS funkcjonuje ich ponad 2,5 tys. Tak duża konkurencyjność na rynku wymaga przede wszystkim stałego podnoszenia sprawności i wydajności obiektów. Jak to robić dzięki nowym technologiom i czy automatyzacja zawsze wiąże się z dużymi inwestycjami?
Automatyzacja, czyli profesjonalizm
Wraz z rozwojem branży hotelarskiej powstało wiele innowacyjnych rozwiązań, które dzisiaj są uważane za standard. To właśnie dzięki nim udaje się obsługiwać coraz więcej Gości, tworzyć lojalne więzi i prowadzić sprawne działania marketingowe. Automatyzacja procesów zewnętrznych jest również doceniania przez samych klientów, którzy cenią sobie niezależność w realizowaniu usług hotelarskich. Dla samej branży coraz istotniejsze staje się jednak automatyzowanie procesów wewnętrznych. Stawia na to coraz więcej hotelarzy, którzy chcą rozwinąć swoją działalność.
Największymi atutami rozwiązań automatyzujących obiekt są przede wszystkim:
- mniej błędów − zautomatyzowanie procesów eliminuje wiele błędów administracyjnych, które mogą się przytrafić pracownikom. Dotyczy to nie tylko organizacji działań marketingowych, ale przede wszystkim tych, które są związane z zakwaterowaniem
- optymalizacja pracy − automatyzacja zmniejsza przede wszystkim ilość czynności, którą muszą wykonywać pracownicy. Z profesjonalnym systemem hotelowym można szybciej i łatwiej wykonywać zadania związane z zarządzaniem cenami pokoi czy zbieraniem danych meldunkowych. Odciążony personel dzięki temu będzie mógł poświęcić więcej uwagi np. na interakcje z Gośćmi
- lepsza obsługa gości hotelowych − automatyzacja zapewnia również powtarzalny, wysoki poziom usług. Goście korzystający z obiektu wykorzystującego technologie informatyczne łatwiej przyzwyczajają się do pewnych procesów. Gwarancją satysfakcji jest również sama komunikacja, która może się odbywać za pomocą aplikacji mobilnych co zwiększa jej skuteczność

Co automatyzować?
Sprawne działanie hotelu to dziesiątki zadań, które wymagają dużych nakładów pracy. Współczesne systemy informatyczne pozwalają jednak na odciążenie obiektu w takich obszarach, jak:
Komunikacja z Gośćmi
Aplikacje, z których Goście mogą korzystać w wersji przeglądarkowej, bez konieczności instalacji na telefonie umożliwiają natychmiastowy kontakt z personelem. Wiadomości dotyczące natychmiastowej realizacji są przesyłane do odpowiednich pracowników w celu realizacji usługi (np. posprzątania pokoju). Za pomocą aplikacji Goście mogą również ustawić odpowiedni status pokoju, zarezerwować usługę dodatkową lub poprosić o uzupełnienie minbaru. Ważną cechą tego rodzaju komunikacji jest dostęp do historii wiadomości oraz szybki czas reakcji personelu.
Zameldowanie
To jeden z najważniejszych procesów podlegających pełnej automatyzacji. Goście dokonujący rezerwacji za pośrednictwem strony internetowej mogą np. otrzymać od nas indywidualny link z formularzem do uzupełnienia. Nie muszą wówczas przekazywać żadnych danych po przyjeździe, a uzupełnienie formularza online pozwoli im zaoszczędzić dużo czasu. Ważnym elementem samodzielnego meldunku jest również proste zbieranie zgód marketingowych.
Zautomatyzowane rezerwacje
Współczesne systemy, które są wykorzystywane w branży hotelarskiej, pozwalają na pełną kontrolę obiektu. Dotyczy to sprzedaży poprzez agregatory, własną platformę internetową czy recepcję. Połączenie tych wszystkich danych w jednym miejscu eliminuje możliwość popełnienia błędu i pozwala sprawniej zarządzać.
Automatyzacja w hotelu daje przewagę
Powierzenie procesów systemowi informatycznemu przynosi wiele zalet. Najważniejszą z nich jest jednak dopasowanie usługi do współczesnych wymagań rynku. Niższe koszty pracy, szybsza i sprawniejsza komunikacja oraz większa satysfakcja Gości to ważne atuty pozwalające podnieść konkurencyjność obiektu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o automatyzacji hotelu, zapraszamy tutaj.