Bleisure – czy Twój hotel jest przygotowany na ten trend?
Dowiedz się więcej

Podróże służbowe to specjalny sektor na rynku hotelarskim, który rozwija się od blisko dwóch dekad. Elastyczność zakwaterowania, dobra komunikacja i kompleksowa obsługa to jednak jeszcze nie wszystko. Trendy stawiają branży nowe wymagania, które łączą zawodowe i prywatne oczekiwania Gości hotelowych. Jak przygotować ofertę hotelu, aby była zgodna z bleisure?

Delegacje od nowa

Delegacje stanowią duże wyzwanie dla administracji kadrowej. Zmieniające się wraz z początkiem tego roku przepisy sprawiają, że pracodawcy muszą liczyć się z wyższymi kosztami generowanymi przez służbowe podróże. Zwiększyła się nie tylko ryczałtowa dieta, ale także wzrosła stawka za każdy kilometr spędzony w podróży. Według zaktualizowanych przepisów wzrosła również stawka ryczałtowa za nocleg, która od 1 stycznia wynosi zawrotne 67,5 zł. W prywatnych przedsiębiorstwach koszty podróży są jednak uznaniowe i to od pracodawcy zależy akceptacja kosztów związanych z delegowaniem pracownika do udziału w wydarzeniach czy pracy w wyznaczonym miejscu.

Wyjazdy służbowe są w Polsce coraz popularniejsze. Krótkie pobyty (2-4 dni) to obecnie 4 proc. wszystkich krajowych podróży. Coraz częściej Polacy wybierają się również w delegacje zagraniczne − stanowią one 24 proc. wszystkich wyjazdów poza granicę kraju. Przez blisko dwie dekady kultura służbowych podróży zmienia się wraz z oczekiwaniami pracowników. Dowodem na to jest coraz silniejszy trend bleisure, który przywędrował do nas zza oceanu.

Bleisure

Biznes i rozrywka

Większość służbowych wyjazdów jest organizowana przez pracodawców, którzy chcąc zdobywać nowe rynki. Wysyłają zatem swoich podwładnych w różne części kraju i świata. We współczesnych warunkach społeczno-ekonomicznych delegacje nie są już tak atrakcyjne, jak dwie dekady temu. Służbowy pobyt często kojarzy się z długim dniem pracy i brakiem czasu wolnego na realizację własnych potrzeb. Odpowiedzią na taką opinię jest rozwijający się trend bleisure, który oznacza połączenie biznesu i rozrywki. Określa się go również czasem mianem „bizcation” lub „workcation”. Niezależnie od nazwy jest on połączeniem służbowych obowiązków z aktywnym wypoczynkiem oraz dostępem do pełnej oferty obiektu hotelowego.

Kto stoi za trendem?

Sam trend powstał w odpowiedzi na nowe oczekiwania pracowników pokolenia Y. To właśnie oni są tak bardzo mocno wyczuleni na work life balance i dobrostan psychiczny podczas wykonywania służbowych obowiązków. Trend stworzyli jednak sami pracodawcy, którzy nie zawsze mają silne argumenty przekonujące do udziału w delegacji. Proponowanie pracownikowi nawet dwóch dodatkowych dni w celu wypoczynku w zamian za udział w konferencji lub szkoleniu to obopólna korzyść dla osób pozostających w relacji zawodowej. Nowy trend jest więc zarówno motywatorem do służbowych wyjazdów, jak i formą premiowania pracowników. Relatywnie niewielkie koszty ponoszone przez przedsiębiorstwa mogą przynieść wymierne korzyści dla firmy. Może m.in. liczyć na większe zaangażowanie w służbową podróż.

Jak przygotować obiekt?

Jak wynika z badania przeprowadzonego dla Forbesa, aż 43 proc. amerykanów podróżujących służbowo zmienia je w wyjazdy łączone z wypoczynkiem. Korzystają z nich nie tylko pracownicy wyższego szczebla, ale także szeregowi. To właśnie oni są w stanie na własną rękę przedłużyć pobyt, aby wykorzystać atrakcyjność służbowego pobytu.

Dlatego też przygotowując ofertę w odpowiedzi na trend, warto skupić się na co najmniej dwóch grupach docelowych:

  • pracownicy wyższego szczebla − oferta powinna być kierowana do osób podróżujących w celach reprezentacyjnych, przedstawicielskich oraz do prelegentów. Częściami składowymi mogą być zarówno udogodnienia oferowane przez hotel jak i możliwość przedłużenia pobytu w atrakcyjnej cenie oferowanej wyłącznie dla klientów biznesowych. Dodatkowymi atutami oferty mogą być wszelkie okoliczne atrakcje, rejsy, zwiedzanie z przewodnikiem lub udział w specjalnych wydarzeniach. Warto pamiętać, że wymagania w stosunku do wypoczynku w tym segmencie są dość wysokie i często dotyczą unikalnych doświadczeń.
  • pracownicy średniego i niższego szczebla − to bardzo często osoby, które nawet samodzielnie decydują się na przedłużenie pobytu i wykorzystanie wyjazdu służbowego do celów prywatnych. W tym przypadku warto zaproponować wyższy standard pokoju na czas wypoczynku, pełny dostęp do hotelowego SPA czy kulinarne atrakcje nieujęte w standardowej ofercie.

Warto pamiętać o tym, że najczęściej sami zainteresowani poszukują obiektów hotelowych i to ich decyzja determinuje wybór. Podróżujący służbowo to jednak również często powracający Goście hotelowi, którzy wybierają się w delegacje do tych samych miejsc. Warto zatem przygotować specjalną ofertę dla swoich stałych Gości hotelowych, którzy będą mogli przedłużyć pobyt w obiekcie w zamian za specjalne warunki i udogodnienia pozwalające im wypocząć po służbowych obowiązkach.