Co z tym bonem turystycznym?
Dowiedz się więcej

Zgodnie z kolejnymi rozporządzeniami, które wspierają turystykę po epidemii Covid-19, od początku sierpnia rusza program Polski Bon Turystyczny. Każdy przedsiębiorca czy organizacja pożytku publicznego realizujący usługi hotelarskie lub imprezy turystyczne może znaleźć się na liście podmiotów przyjmujących płatności właśnie bonem turystycznym. Jak przystąpić do programu i pobrać płatność?

Bon turystyczny – jak wejść w program?

Hotele, jak i inne obiekty noclegowe, w tym apartamenty, domki letniskowe, kwatery czy obiekty agroturystyczne będą mogły przyjmować płatności za pomocą bonu turystycznego. Podstawą do tego jest legalna działalność oraz wpisanie do odpowiednich rejestrów. Podmioty przy rejestracji składają oświadczenia pod rygorem odpowiedzialności karnej. Ważne jest też, aby spełnić kilka warunków opisanych w Ustawie o Bonie Turystycznym.

Rejestracja swojego obiektu na Platformie Usług Elektronicznych ZUS jest konieczna, aby znaleźć się na liście wyszukiwanych przez Polaków obiektów. Przy rejestracji należy podać kilka danych, w tym:

  • numer NIP lub PESEL,
  • informację o wpisie do: właściwej ewidencji, o której mowa w art. 38 ust. 1–3 (ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r.),
  • numer wpisu do KRS albo informację o wpisie do CEIDG – jeżeli podlegasz obowiązkowi wpisu do tego rejestru lub ewidencji,
  • informację o oferowaniu usług hotelarskich lub imprez turystycznych,
  • numer rachunku bankowego przyporządkowany do wykonywanej działalności,
  • adres poczty elektronicznej i numer telefonu przyporządkowany do wykonywanej działalności.

Logowanie i co dalej?

Aby znaleźć się w katalogu obiektów „obsługujących” bon turystyczny, trzeba wykonać tylko kilka kroków:

  1. Zalogować się w PUE ZUS, a jeśli jeszcze nie masz tam konta swojej działalności, to koniecznie należy je zarejestrować.
  2. Zarejestrować swój obiekt turystyczny na platformie ZUS. 
  3. Po zakończonej rejestracji możesz dodać kolejne osoby do konta swojego obiektu: menadżerów (będą mieć uprawnienia m.in. do zarządzania użytkownikami czy zmiany danych obiektu) oraz recepcjonistów (to oni będą zajmować się obsługą kodów płatności za usługi w ramach bonu turystycznego). Pamiętaj, że każdy menadżer czy recepcjonista, który ma obsługiwać bony w obiekcie, musi mieć swoje konto na PUE ZUS.

Od początku sierpnia, Twój zarejestrowany obiekt, będzie mógł przyjmować płatności w formie bonu turystycznego. Klient jest zobowiązany, aby podać kod obsługi płatności, który dostał mailem a następnie kod, którym potwierdzi taką płatność – otrzyma go przez SMS w momencie transakcji. Jeśli rachunek przewyższa wartość bonu, to różnicę Klient może uregulować gotówką lub kartą.

Jako przedsiębiorca otrzymasz płatność za zrealizowany bon od ZUS w ciągu 14 dni.

Na liczne pytania o obsługę bonu turystycznego odpowiada Polska Organizacja Turystyczna, która pilotuje cały program. Jeśli szukasz więcej informacji zajrzyj na portal POT.