Nowe media coraz bardziej skupiają uwagę marketerów, którzy w szybki sposób chcą dotrzeć ze swoimi ofertami do możliwie największej grupy potencjalnych klientów. W reklamie jednak najważniejszy jest współczynnik konwersji, który jasno określa, jakie działania przynoszą najlepszy efekt. Czy marketing mailowy nadal jest skutecznym i opłacalnym narzędziem dla branży hotelarskiej, która właśnie odbudowuje swoją pozycję?
Kondycja email marketingu
Pandemiczny rok był ogromnym wyzwaniem niemal dla całej gospodarki. Zarówno ze względu na chwilowe załamania, jak i spontanicznie rosnące zainteresowanie w wybranych branżach. Mimo odnotowanych strat w większości sektorów – kolejny rok z rzędu wzrosły wydatki na reklamę internetową. Według najnowszych raportów opracowanych przez IAB i PWC wartość całego rynku wzrosła w ubiegłym roku o 5 proc. i po raz pierwszy przekroczyła rekordowe 5 mld zł. Największe wydatki pochłonęły reklamy display, pozycjonowanie stron oraz płatne ogłoszenia. Na ostatnim miejscu znalazł się email marketing, na który wydano w ubiegłym roku ponad 80 mln zł. Czy to jednak oznacza, że marketerzy tracą zaufanie do mailowego pozyskiwania klientów?

Zasięg i skuteczność?
Szacuje się, że na całym świecie blisko 4 mld ludzi korzysta z poczty elektronicznej. W Polsce własny adres mailowy posiada ponad 65 proc. osób. Dla porównania najpopularniejsza platforma social media – Facebook, może się pochwalić zaledwie nieco ponad miliardem aktywnych użytkowników na świecie i 16 mln użytkowników w Polsce (42,3 proc. społeczeństwa). Mailowy zasięg wydaje się nie mieć sobie równych, a niskie wydatki na działania marketingowe w tym segmencie są dowodem na to, jak niskokosztowym narzędziem jest mailing. Jak pokazują badania serwisu Smartinsights – email marketing ze względu na wysoki wskaźnik zwrotu z nakładów i szeroką możliwość optymalizacji kampanii jest najważniejszym narzędziem w działaniach reklamowych.
Email marketing w branży hotelarskiej
Prowadzenie stałej i efektywnej korespondencji mailowej to przede wszystkim domena tych branż, które chcą stworzyć i utrzymać relację ze swoimi klientami. W hotelarstwie trwała komunikacja wydaje się nieodłącznym elementem marketingowych działań, które jednoznacznie dowodzą, że znacznie tańsze jest monetyzowanie lojalnych klientów niż pozyskiwanie nowych. Email marketing w branży jest ponadto wykorzystywany do:
- promowania i budowania marki,
- tworzenia lojalnych relacji z klientami,
- wysyłania odpowiednich treści w zależności od zaangażowania w ofertę obiektu,
- masowego dotarcia z ważnymi informacjami dotyczącymi obiektu – dostępności, zmianach administracyjnych i nowych usługach,
- premiowania konkretnych zachowań (np. bonusy i rabaty za rekomendacje i opinie).
Proste kroki w drodze do klientów
Prowadzenie działań z zakresu email marketingu ułatwiają współcześnie specjalne aplikacje, dzięki którym tysiące żmudnych i czasochłonnych operacji można zautomatyzować i ograniczyć do prostych działań administracyjnych, na przykład przy użyciu narzędzia Marketing Automation. Funkcjonowanie systemu obsługującego email marketingowy opiera są na kilku prostych krokach:
Zdobądź subskrybentów
Wykorzystaj operacje rezerwacyjne do zapytania o możliwość wpisania na listę mailingową. Dzięki temu konkretny adres będzie zawierał wiele innych cennych danych o jego użytkowniku. Również twoja strona powinna być stałym źródłem nowych subskrybentów, którzy mogą zostawić swój adres np. w zamian za rabat lub specjalny bonus.
Spersonalizuj odbiorców
Właściwa segmentacja jest kluczem do skuteczności kampanii. Wysyłanie tych samych wiadomości do wszystkich użytkowników nie tylko nie przyniesie efektu, ale może wiązać się z odrzuceniem wiadomości i przeniesieniem ich do spamu. Wszystkie informacje o użytkowniku można wykorzystać w naszym module Marketing Automation obsługującym masowe wysyłanie maili. Dzięki temu pary, rodziny z dziećmi czy samotnie podróżujący – dostaną odrębnie sprecyzowaną ofertę.
Real-time marketing
Odpowiednia informacja we właściwym czasie może okazać się najskuteczniejszym komunikatem, dzięki któremu uda się pozyskać nowe rezerwacje. Zbliżające się Walentynki, Święta Bożego Narodzenia czy Sylwester? W połączeniu ze spersonalizowanym przekazem będą z pewnością z wielu przypadkach nie tylko inspiracją dla lojalnych gości, ale przede wszystkim źródłem zysku.
Wymiana korzyści
Email marketing to nie tylko bezpośrednie generowanie rezerwacji, ale także możliwość kształtowania wizerunku. Wykorzystaj grupę lojalnych klientów do dzielenia się pozytywnymi doświadczeniami i opiniami na temat twojego obiektu. W zamian zaoferuj atrakcyjny rabat lub dodatkową usługę podczas kolejnego pobytu. Ilość autentycznych i pozytywnych opinii pomoże ci przyciągnąć nowych Gości, a dotychczasowi chętniej skorzystają z twojej oferty specjalnej.
Utrzymaj relację
Budowanie pozytywnego wizerunku to nie tylko atrakcyjne cenowo oferty i zniżki. Postaraj się niezobowiązująco przypomnieć o sobie klientom, którzy minimum raz skorzystali z twojego obiektu. Wspomnienie z wyjazdu czy przesłanie pozdrowień z okazji świąt czy wakacji, które będzie zawierało kilka atrakcyjnych fotografii – z pewnością pomogą podtrzymać relację.
Optymalizuj kampanię
Automatyzacja email marketingu wymaga przede wszystkim kontroli i stałej optymalizacji. Możliwość jednoczesnego obsłużenia setek osób musi być dobrze przemyślana i zaprojektowana. Warto zacząć od kreatywnych projektów graficznych, atrakcyjnych zdjęć aż po segmentację odbiorców i wygenerowanie zapytań i rezerwacji.
Krótko, zwięźle i personalnie
Marketingowa komunikacja mailowa musi być przede wszystkim oszczędna w słowa i indywidualna. Długie treści pozbawione konkretnych propozycji lub informacji z pewnością zniechęcą odbiorców, co może skutkować odrzuceniem kolejnych wiadomości i spadkiem efektywności kampanii. Druga sprawa to personalizacja mailingów. Goście hotelowi chcą się czuć wyjątkowo, dlatego np. umieszczenie imienia odbiorcy w treści maila, może pozytywnie wpłynąć na konwersję i skuteczność.
Podsumowanie
Współczesne, marketingowe modele komunikacji zintegrowanej zakładają wielokanałowość dotarcia do odbiorców. Wyłączenie obsługi mailowej lub nieprzywiązywanie do niej dostatecznej uwagi to rezygnacja z ważnego narzędzia, które posiada unikalne i nieograniczone możliwości dotarcia do potencjalnych klientów.