Rosnąca konkurencja na rynku hotelowym sprawia, że walka o klienta to coraz częstsze potyczki na polu marketingowym. Klienci stają się z sezonu na sezon bardziej wymagający, a większość z nich swobodnie posługuje się narzędziami cyfrowymi do precyzyjnego poszukiwania ofert. Jak w takich warunkach segmentować klientów i odpowiadać na ich potrzeby?
Dla rodzin z dziećmi
Według najnowszych badań “polskim” standardem jest podróżowanie we dwójkę, na dwie lub trzy noce z wykupionym co najwyżej śniadaniem. Na dodatek wymagania tej grupy są dość duże, a ewentualne uwagi do pobytu bywają szeroko opisywane w serwisach internetowych. Ze względu na to, że jest to grupa generująca niewysoki zysk – rzadko można spotkać dedykowaną dla nich ofertę obiektów hotelowych.
Drugą, najczęściej dokonującą rezerwacji grupą docelową jest rodzina w układzie 2+2 lub 2+1. To właśnie na tych Klientów stawiają dzisiaj hotele. Według badań generują oni w sezonie 26% wszystkich rezerwacji zapewniając jednocześnie najwyższy dochód. Zazwyczaj podróżują w takiej konfiguracji dwa razy do roku, co sprawia, że są skłonni wygospodarować na pobyt znaczny budżet. Oferta, jakiej oczekują powinna być jednak rozbudowana i gwarantować, że nawet podczas pobytu w obiekcie zarówno rodzice, jak i dzieci – nie zaznają nudy. Czego najczęściej szukają?
- atrakcje dla najmłodszych (sala zabaw, , animacje, zajęcia edukacyjne, place zabaw, pokazy i spektakle)
- atrakcje dla dzieci i młodzieży (zabawy interaktywne, sale z konsolami i komputerami)
- atrakcje dla młodzieży i dorosłych (siłownie, zajęcia fitness, oferta SPA)
Dla podróżujących ze zwierzętami
Osoby wybierające się w podróż ze zwierzętami stanowią niejako niszę na rynku usług hotelowych. Obiekty decydujące się na przyjęcie pod dach czworonogów niestety muszą się liczyć często z wykluczeniem innych grup gości, takich jak rodzice z małymi dziećmi, czy klienci biznesowi. Oczekiwania klientów podróżujących z czworonogami nie są jednak tak wysokie, jak oczekiwania większości klientów. Są to z reguły osoby preferujące aktywny wypoczynek i chętnie wybierają ofertę z pełnym wyżywieniem. W tej niszowej grupie znajdują się także rodziny z dziećmi, ale połączenie ofert dla tych dwóch grup jest dużym wyzwaniem logistyczno-organizacyjnym, które jednak nie generuje znacznych zysków. Preferowanymi formami usługi hotelowej dla tej grupy są obiekty samodzielne gwarantujące niezależność i bezkonfliktowy pobyt. Innym rozwiązaniem są pokoje z balkonami, znajdujące się na parterze z łatwym dostępem do wyjścia. Regułą w kwestii opłat jest naliczanie jednej kwoty bez względu na długość pobytu. Hotele przygotowujące się na przyjęcie gości z pupilami udostępniają także gościom wszelkie niezbędne akcesoria ułatwiające pobyt psa lub kota: kuwety, maty, miski czy zestawy pet set (akcesoria do sprzątania odchodów). Należy także pamiętać, że po zakończonym pobycie pokój powinien być specjalistycznie posprzątany, aby osoby z alergią nie odczuwały jakichkolwiek dolegliwości podczas korzystania z pokoju.
Specjalne menu
Według badań ankietowych, podróżujący najczęściej jadają poza miejscem noclegu (54%) lub gotują sami (34%). Tylko niecałe 10% gości decyduje się na pełne wyżywienie i nocleg w jednym miejscu. Dzieje się tak najczęściej w wysokim sezonie. Nie wszyscy jednak mogą sobie pozwolić na pewne ryzyko i poszukiwanie właściwego menu. Mamy tu na myśli osoby wymagające specjalistycznej diety, które wyłączają określone produkty zagrażające ich zdrowiu i komfortowi żywienia. Dotyczy to także osób, które świadomie eliminują ze swojej diety gluten, mięso czy nabiał. Według badań weganie i wegetarianie muszą poświęcić trzy razy więcej czasu na szukanie odpowiedniego miejsca, które zapewni im wyżywienie. Przygotowanie alternatywnego menu dla wegan i wegetarian z pewnością odpowie na zapotrzebowanie pewnej grupy klientów, którzy docenią starania obiektu.
Segmentując grupy klientów należy zatem pamiętać, że możliwe jest ich umiejętne połączenie w jednym obiekcie. Pozyskanie ich zależy jednak od skutecznej komunikacji marketingowej, która sprawi, że dana grupa odnajdzie w naszym obiekcie dokładnie to, czego szuka.