Jak sięgnąć po bony na cyfryzację?

Slider

Branża hotelarska cały czas stara się wrócić do formy po pandemicznym kryzysie. Według Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego, tylko w samym czerwcu straty w branży przekroczyły pół miliarda złotych. Czy rządowe wsparcie, czyli bony na cyfryzację, pomoże przyspieszyć odbudowę przedsiębiorstwa i wprowadzić nowe narzędzia usprawniające działalność?

Nie tylko tarcze

Hotele w Polsce wznowiły przyjmowanie gości 8 maja. Od tamtego czasu każdy obiekt stara się nadrobić straty, jakie spowodowały pandemiczne obostrzenia. Rządowe wsparcie w postaci czterech tarcz antykryzysowych dla wielu firm okazywało się ostatnią deską ratunku. Chociaż rząd przeznaczył na ratowanie przedsiębiorców ponad 221 mld zł, to jednak wiele firm z branży nie przetrwało kryzysu. Pod względem wydatków na ratowanie gospodarki wśród krajów europejskich polski system nie wypadł najgorzej. Znajdujemy się między Niemcami, które na ten cel przeznaczyły blisko bilion dolarów, a Włochami, które wydały do tej pory skromne 25 mld euro. 

Najnowsze dane przedstawione przez analityków PKO BP pokazują również, że już w drugim kwartale bieżącego roku polska gospodarka odrobiła pandemiczne straty. Według przedstawionych danych Produkt Krajowy Brutto jeszcze nigdy nie rósł tak szybko, osiągając rekordowe 10,9 proc. rok do roku. Programem, który ma pomóc w odbudowie polskiej gospodarki, jest aktualnie Krajowy Plan Odbudowy. To właśnie z tego funduszu pochodzą środki, o które już 20 września mogą wnioskować przedsiębiorcy chcący wdrożyć cyfrowe rozwiązania w swoich firmach. W ramach programu o wsparcie mogą starać się mikro, średnie i małe przedsiębiorstwa (zatrudniające do 250 pracowników), które szczególnie ucierpiały w czasie pandemii. Minimalna wartość projektu na cyfrowe narzędzia to 60 000 zł, a wartość maksymalna to aż 300 000 zł. Zakwalifikowane projekty zostaną sfinansowane aż w 85% procentach. 

Bony na cyfryzację - kryteria

Kryteria rozstrzygające o przyznaniu dofinansowania to przede wszystkim:

  • spadek średniorocznych obrotów (dotyczy firm, które zadeklarują 40% spadek sprzedaży względem 2019 roku),
  • lokalizacja siedziby firmy. Większą szansę na środki mają przedsiębiorstwa, które zlokalizowane są na terenach mniej innowacyjnych.

Pozostałe kryteria to:

  • negatywny wpływ epidemii covid-19 na branżę,
  • kwalifikowalność przedmiotu projektu,
  • zgodność z zasadami horyzontalnymi,
  • zgodność z celem działania 6.2 POIR,
  • weryfikowalność wskaźników przedsięwzięcia.

Środki pozyskane z projektu można przeznaczyć m.in. na:

  • Oprogramowanie (obligatoryjnie)  zakup usług na wykonanie dedykowanego oprogramowania lub zakup gotowej licencji,
  • Środki trwałe — zakup urządzeń pozwalających na wdrożenie cyfrowych rozwiązań,
  • Usługi doradcze — wspierające przedsiębiorstwo w cyfrowej ewolucji.

Dokumentacja dotycząca programu zostanie udostępniona wraz z ogłoszeniem konkursu – 6 września. Przedsiębiorcy będą mogli zgłaszać swoje projekty w terminie od 20 września do 20 października 2021 r.

Na co przeznaczyć bon?

Branża hotelarska może liczyć na wiele innowacyjnych, cyfrowych rozwiązań. Mogą je wdrożyć zarówno jednoobiektowe hotele, jak i duże sieci. Podczas przygotowania projektu warto zwrócić uwagę na to, jakie korzyści mogą przynieść nowoczesne narzędzia oraz z jakimi trudnościami zmaga się obecnie firma. Jak pokazują najnowsze dane, aż 80% przedsiębiorstw z branży hotelarskiej zmaga się z brakiem personelu. To właśnie nowoczesne rozwiązania cyfrowe pomagają m.in. na zachowanie kadrowej równowagi. Wiele procesów realizowanych w obiektach hotelowych można dziś z powodzeniem zautomatyzować. Służą do tego takie narzędzia, jak:

Wirtualna recepcja

Umożliwiająca samodzielny meldunek przez gości hotelowych. Dzięki temu rozwiązaniu całkowicie można pominąć konieczność stałej, personalnej obsługi recepcji. Goście po dokonaniu rezerwacji samodzielnie uzupełniają dane osobowe i wybierają formę płatności. Po przybyciu na miejsce wykorzystują przesłany na urządzenie mobilne kod pin, który jest cyfrowym kluczem pokojowym. Największymi zaletami wirtualnej recepcji są:

  • nieograniczona dostępność,
  • obsługa klientów obcojęzycznych,
  • obsługa różnych form płatności,
  • wyższy poziom komfortu i prywatności.

Kiosk hotelowy

W przeciwieństwie do wirtualnej recepcji kiosk, to fizyczne urządzenie, w które można wyposażyć obiekt hotelowych. Za jego pośrednictwem goście mogą zrealizować praktycznie wszystkie zadania realizowane przez tradycyjną recepcję hotelową. Funkcjonalności, jakie może realizować kiosk to:

  • bezobsługowe zameldowanie / wymeldowanie gości,
  • realizacja płatności za pomocą terminala,
  • obsługa klientów obcojęzycznych,
  • zakup dodatkowych usług hotelowych (np. dokonanie zmian w rezerwacji, skrócenie lub przedłużenie pobytu),
  • udostępnienie pokoju (wygenerowanie kodu PIN lub wydanie karty RFID).

Marketing Automation

Cyfrowym narzędziem, które pozwala nie tylko na oszczędność czasu pracy, ale także na generowanie dodatkowego zysku jest zautomatyzowany marketing. Zadania, które dotychczas były wykonywane przez kadrę menadżerską, można w dużym stopniu powierzyć oprogramowaniu hotelowemu. Korzystanie z narzędzia gwarantuje przede wszystkim rzetelne i mierzalne koordynowanie działań marketingowych. Zadania, które może wykonywać automatyczny marketing to m.in.:

  • planowanie i realizacja kampanii newsletterowych i sms-owych.
  • utrzymywanie kontaktu z gośćmi hotelowymi,
  • bieżący monitoring prowadzonych działań (analiza skuteczności, dostosowywanie godzin wysyłki materiałów informacyjnych, ocena atrakcyjności treści),
  • wysyłanie wiadomości powitalnych i pożegnalnych (w formie mailowej lub sms-owej),
  • obsługa programu lojalnościowego,
    informacja o specjalnych ofertach.

Dlaczego warto wykorzystać bony na cyfryzację?

Każde z powyższych narzędzi pomaga nie tylko zoptymalizować czas pracy personelu, ale także przyspieszyć i lepiej kontrolować podstawowe zadania obsługi gości. Cyfrowe i samoobsługowe środowisko jest dziś oferowane konsumentom w różnych branżach, dlatego coraz chętniej i śmielej decydujemy się na ten rodzaj realizacji usługi. Bony na cyfryzację, o które można się starać w ramach programu Inteligentny Rozwój, mają przede wszystkim podnieść konkurencyjność polskich firm na europejskim tle. Nasz kraj znajduje się aktualnie na czwartym miejscu od końca w kategorii państw innowacyjnych. Tysiące firm, które skorzystają ze wsparcia, mają szansę stać się nie tylko nowoczesnymi przedsiębiorstwami, ale także wyznaczać trendy w cyfrowej ewolucji gospodarki.