Szukaj
Close this search box.

Komfort Gościa w hotelu

Dowiedz się więcej

Rozwiązania z zakresu automatyki hotelowej stanowią dla polskiej branży hotelarskiej wyzwanie i są często traktowane, jak niesprawdzone wynalazki. Tymczasem w wielu krajach Europy niektóre rozwiązania funkcjonują już od ponad dekady. Były wśród nich również takie, które nie przeszły próby konsumenckiej. Na co uważać i jak rozpocząć wdrażanie nowych technologii w swoim obiekcie?

Automatyka hotelowa - wyzwanie czy rozwiązanie

Wiele rozwiązań, które służą automatyzacji procesów hotelowych – jest od lat znana nie tylko właścicielom hoteli ale także ich gościom. Nigdy jednak wcześniej nie istniały możliwości tak precyzyjnego zintegrowania tych procesów. Narzędzia funkcjonujące do tej pory były zazwyczaj prostymi działaniami, które w żaden sposób nie były ze sobą połączone (automatyczne włączniki świateł, karty magnetyczne czy czujniki ruchu). Powstanie nowych rozwiązań ma służyć przede wszystkim spełnieniu dwóch wyzwań – lepszej ekonomii prowadzenia obiektu poprzez obniżenie kosztów związanych z obsługą i zużyciem energii oraz większą satysfakcję i komfort gości hotelowych. Decydując się na nowe rozwiązania z dziedziny automatyki hotelowej należy przede wszystkim wykonać kalkulację inwestorską związaną z tworzeniem nowego obiektu lub jego remontem. Już na samym wstępie możliwe jest do oszacowania – jaki nakład na automatykę trzeba ponieść i ile będzie trwał okres zwrotu.

W służbie gościom i personelowi

Jednym z najczęściej popełnianych błędów przez recepcję jest brak informacji o zasadach i możliwościach korzystania z systemu automatyki hotelowej. Nieumiejętność samodzielnego obsłużenia pokoju przez klientów z pewnością nie wpłynie na pozytywną ocenie obiektu. Planując instalację automatycznych kontrolerów i innych urządzeń z pewnością warto pamiętać o ich intuicyjnej obsłudze i utartych nawykach klientów. Jeżeli wprowadzone zmiany będą zbyt radykalne – z pewnością będą stanowiły przeszkodę, a nie wsparcie dla gości. Warto przede wszystkim zwracać uwagę na wiek osoby meldującej się pokoju hotelowym. O ile nowoczesne, dotykowe panele w pokoju będą atrakcją dla młodszych klientów, o tyle mogą stać się problemem dla osób, które nie są biegłe w posługiwaniu się tego rodzaju urządzeniami. Dotyczy to również personelu hotelowego, który będzie zobowiązany nie tylko do zmiany przyzwyczajeń ale także do nauki nowego rodzaju obsługi. Dobrze skonfigurowany i zaprogramowany system automatyki hotelowej znacznie ułatwi codzienną pracę personelu oraz zagwarantuje skuteczną komunikację między poszczególnymi pionami.

Oszczędzanie, które buduje wizerunek

Inwestorzy decydujący się na instalację systemu, który ma zautomatyzować obsługę hotelu – liczą przede wszystkim na oszczędności związane ze zużyciem energii. Przy dobrze zintegrowanym systemie można osiągnąć bardzo zadowalające rezultaty. Inwestując w automatykę hotelową można także zyskać pewną wartość dodaną, jaką jest – wizerunek obiektu. Traktując tę inwestycję jako zabieg marketingowy można go wykorzystać przy promocji obiektu na dwa sposoby:

  • promocja obiektu nowoczesnego, korzystającego z najnowszych technologii, który gwarantuje szybką, sprawną i rzetelną obsługę (bez konieczności wizyty w recepcji)
  • promocja obiektu ekopozytywnego, który stawia na niskie zużycie nieodnawialnych źródeł energii (energooszczędność). 

Tego rodzaju działania promocyjne z pewnością pozwolą wyróżnić się na tle konkurencji i zaproponować gościom wyższy poziom usługi.

Podstawowe elementy automatyki

Zintegrowany system to zespół naczyń powiązanych, który gwarantuje większą kontrolę nad obiektem – zarówno gościom, jak i obsłudze. Do podstawowych elementów systemu należą:

  • inteligentna kieszeń na kartę hotelową (tzw. kontaktron), który uruchamia instalację elektryczną w pokoju, dopiero po umieszczeniu w niej karty hotelowej. Zapobiega to pozostawieniu włączonego światła czy innych urządzeń pobierających prąd – na czas nieobecności gościa w pokoju;
  • panel życzeń gościa – często multimedialny ekran dotykowy, który służy do komunikacji z personelem obiektu. Pozwala on między innymi na bieżące zarządzanie rezerwacją;
  • czujnik minibaru – pozwala na kontrolę zużycia produktów i uwzględnienie kosztów na rachunku;
  • sygnalizacja przywoławcza dla osób niepełnosprawnych, która daje ogromne poczucie bezpieczeństwa;
  • czujnik otwartych okien – odpowiada za wyłączenie klimatyzacji i urządzeń grzewczych w momencie pozostawienia otwartego okna.

Pamiętajmy, że system integruje się w pełni z oprogramowaniem do zarządzania hotelem POSitive oraz współpracuje z system parkingowym co podnosi nie tylko kontrolę ale też komfort obsługi gościa hotelowego.

Automatyka hotelowa to szansa nie tylko na redukcję kosztów funkcjonowania obiektu ale także na stworzenie ciekawej i nowoczesnej oferty dla gości. Warto jednak na etapie projektowania przemyśleć założenia systemu aby wdrożone rozwiązania były intuicyjne i czytelne.

Wypróbuj POSitive Hotel u siebie!

Zależy Ci na nowoczesnym i efektywnym zarządzaniu obiektem hotelowym?

Zostaw nam swoje dane
i sprawdź jak działa!