Według analityków rynku hotelarskiego tegoroczny wysoki sezon będzie dla branży atrakcyjnym okresem mimo niesprzyjających warunków ekonomicznych. Europejczycy coraz wyżej stawiają podróżowanie na liście swoich priorytetów. Kształtuje się przy tym wiele nowych trendów, na które branża powinna zareagować, aby spełnić tegoroczne oczekiwania Gości. Jak dostosować ofertę swojego obiektu i na jakie daty zwrócić szczególną uwagę?
Najwyższy sezon po pandemii
Już w ubiegłym roku największe biura podróży z zaskoczeniem przyjęły wyniki sprzedażowe wakacji 2023, które były o 20 proc. wyższe. Wielu podróżnych potraktowało rezerwacje na przyszły rok, jako pewnego rodzaju inwestycję, aby ulokować swój kapitał i zabezpieczyć się przed kolejnym wzrostem cen. Szacuje się, że już w 2022 roku tegoroczne wyjazdy były droższe średnio o 1000 zł.
Obecnie ceny kształtują się na podobnym poziomie z minimalnymi obniżkami, które wynikają ze spadku cen benzyny lotniczej. W ubiegłym roku za litr wysokooktanowego paliwa trzeba było zapłacić 5,30 zł, a w tym roku jej koszt to 3,60 zł za litr. W Europie największe obawy budzi aktualnie fala strajków u francuskich przewoźników, którzy grożą paraliżem lotnisk. Na szczęście odnotowuje się dużą determinację konsumentów do rekreacyjnego podróżowania. Optymistyczny jest również fakt, że w czasie sezonu 2023 planowane jest uruchomienie wielu dodatkowych połączeń w całej Europie.
Według tegorocznej edycji raportu Global Travel Trends aż 85 proc. respondentów deklaruje co najmniej dwukrotnie wybrać się na wakacje. Co ciekawe z badania wynika również, że jesteśmy w stanie zaakceptować podwyżki związane z podróżami bardziej niż wzrosty cen codziennych artykułów.

Trendy, mody i oczekiwania
W raporcie zidentyfikowano również najważniejsze trendy. Z zebranych danych wynika przede wszystkim, że wpływ na wybór miejsca docelowego ma wizerunek oraz lokalna atrakcyjność. Ponadto aż 75 proc. badanych zadeklarowało, że o wyborze miejsca decyduje to, jak prezentowana jest oferta obiektu w mediach społecznościowych. Co więcej, raport pokazuje również otwartość turystów na nowe cele podróży. Blisko 90 proc. badanych twierdzi, że w tym roku wybierze się w miejsca nigdy wcześniej nieodwiedzone.
Niewątpliwie dużym wyzwaniem dla branży jest pojawianie się na rynku Gości z pokolenia Z i młodych Milenialsów. We wspomnianym badaniu to oni najczęściej deklarują chęć poznania lokalnej kultury, kuchni i atrakcji związanych z miejscem. Coraz mniej ciekawe dla młodych podróżników stają się lokalizacje górskie czy nadmorskie, a coraz większe znaczenie ma lokalność i autentyczność. Najmłodsi Goście odpowiadają również za najważniejszy w tym sezonie trend nazywany „set-jattingiem”. Polega on na tym, że Goście chętnie wybierają miejsca związane z filmami i serialami. Chcą przy tym na własne oczy zobaczyć, gdzie kręcono ich ulubione produkcje i skonfrontować je z rzeczywistością.
Odpowiadając na tegoroczne trendy, warto skupić się na przekazaniu historii miejsca i znaleźć jego najważniejsze, lokalne atuty. Promując obiekt, warto również opowiadać o ważnych rejonach znajdujących się w pobliżu i przygotować dla swoich Gości garść informacji, która spotęguje ich ciekawość.
Potencjał krótkich wyjazdów
Z powyżej wspomnianego raportu wynika również, że inspiracją do podróżowania w tym sezonie będą wszelkie nieszablonowe wydarzenia i święta, które dostarczą wiele unikalnych doznań. W branży hotelarskiej w tym roku szczególnie warto zwrócić uwagę na takie daty, jak:
13 czerwca – Światowy Dzień Wellness
To jedna z pierwszych okazji w tym sezonie do stworzenia promocyjnej oferty i zaproszenia do siebie większej liczby Gości. Na tę okoliczność warto przygotować nie tylko specjalne pakiety pobytowe, ale także akcje promocyjne z coraz popularniejszym w branży cashbackiem, który zachęci Gości do powrotu.
Dzień Owoców − 1 lipca
Początek lipca to okres, w którym możemy cieszyć się słodkimi malinami, kwaśnymi wiśniami, czereśniami, brzoskwiniami, jeżynami czy agrestem. W związku tym to świetny czas, aby zaproponować ofertę związaną z lokalnymi dostawcami owoców i przypomnieć zapomniane odmiany tych roślin lub inspirujące i orzeźwiające letnie desery.
Światowy Dzień Czekolady − 7 lipca
Czekolada w branży hotelarskiej to bardzo nośny motyw przewodni. Można ją wykorzystywać nie tylko w gastronomii, ale również w strefach spa & wellness. Oferta masażu gorącą czekoladą i degustacja jej szlachetnych odmian np. pod postacią kakao ceremonialnego może się okazać wartościową inspiracją dla potencjalnych Gości.
Dzień Lodów − 16 lipca
Lipiec to święto najważniejszej letniej przekąski. Od dekady w branży gastronomicznej lody przeżywają swój prawdziwy renesans. Producenci nie tylko sięgają po tradycyjne receptury, ale także po coraz ciekawsze połączenia smakowe. W wielu miastach odbywają się festiwale lodów rzemieślniczych, gdzie można poznać najważniejsze trendy w branży. Warto wykorzystać również tę okazję do zaproponowania swoim Gościom specjalnej oferty gastronomicznej połączonej z warsztatami i pokazami ujawniającymi tajniki produkcji mrożonych deserów.
Więcej świąt nietypowych i dat, na które warto zwrócić uwagę podczas tegorocznego wysokiego sezonu, znajdziesz tutaj 👇
Nadchodzi era nowych pobytów
Wysoki sezon 2023 z pewnością będzie inny niż poprzednie. Branża hotelarska coraz bardziej musi brać pod uwagę pojawiające się trendy i generujące je pokolenia Z i Milenium. To właśnie oni będą w najbliższych latach stanowić coraz większą rzeszę turystów szukających unikalnych wrażeń podczas pobytu.