Program lojalnościowy w Twoim hotelu
Dowiedz się więcej

Działania marketingowe oparte na lojalności klientów są niezwykle efektywnymi narzędziami w branży hotelarskiej. Popularność programów lojalnościowych widać w wielu branżach. Już dawno zauważono, że stabilność obrotów można utrzymać głównie przez lepsze angażowanie klienta i utrzymanie z nim relacji marketingowej, opartej na wzajemnych korzyściach.

Jak działa program lojalnościowy?

Program lojalnościowy w obiekcie hotelowym to szczególny rodzaj oferty. Przed wdrożeniem działań tego typu należy starannie przemyśleć, jaki klient najczęściej korzysta z naszego obiektu. Większość z pewnością chociaż raz spotkała się z taką formą rabatowania usług i produktów, dlatego też można liczyć na intuicyjne rozumienie programu lojalnościowego. Metoda funkcjonowania programu oparta jest na kolokwialnym stwierdzeniu “coś za coś”. W zamian za częste rezerwacje i kupno usług dodatkowych klient powinien otrzymać bonifikatę, która w pewnym stopniu zamortyzuje poniesione wydatki. Dobrze opracowany program lojalnościowy powinien być atrakcyjny zarówno dla stałych, jak i nowych gości.

Korzyści z niego płynące powinny być przejrzyste a przystąpienie proste, po zapoznaniu się z zasadami. Popularne programy lojalnościowe opierają się na przeliczeniu wydanej kwoty na punkty np. za każde wydane 100 zł klient otrzymuje 10 pkt, które są równowartością 10 zł. i mogą być wymieniane na produkty i usługi świadczone przez organizatora programu. Wpływy, które pochodzą z programów lojalnościowych są często pozbawione innych kosztów marketingowych (płatna reklama w internecie, ogłoszenia, prowizja dla systemów rezerwacyjnych). Główną zaletą takiej strategii pozyskiwania klientów jest przede wszystkim bezkosztowa i mało absorbująca obsługa dzięki zastosowaniu oprogramowania, które jest w stanie zautomatyzować cały proces.

Korzyści z programu lojalnościowego w hotelu

Głównym zadaniem programu lojalnościowego jest pozyskiwanie klientów i utrzymanie z nimi stałej relacji. To właśnie tacy lojalni goście są skłonni do wielokrotnego korzystania z oferty noclegowej i usług dodatkowych. Podstawowymi zaletami z funkcjonowania programu lojalnościowego w hotelu są:

  • tworzenie bazy stałej grupy klientów, gwarantującej płynność zysków
  • pozyskiwanie nowych klientów
  • powiększone zyski poprzez progresywny sposób działania programu – korzystanie z większej ilości usług zachęca do ponownej wizyty

Dodatkową korzyścią powiązaną z wprowadzeniem programu lojalnościowego jest  promocja hotelu i usług towarzyszących.

Przywileje dla stałych gości

Programy lojalnościowe to nie tylko karty, punkty payback i wiążąca regulaminem relacja marketingowa. To także szansa na wykorzystanie obecności gościa hotelowego do prezentacji oferty w taki sposób, który skłoni go do powrotu lub skorzystania z dodatkowych usług. Satysfakcja klienta zależy również od jakości i sposobu obsługi. Do bonusów w systemie lojalnościowych zaliczają się również:

  • prezenty powitalne w pokoju (dodatkowe kosmetyki, świeże kwiaty, drobny poczęstunek)
  • bezpłatny posiłek lub rabat na jego zakup (np. 50% na pierwsze śniadanie podczas pobytu)
  • dodatkowe usługi lub rabat na nie (np. zniżki do strefy SPA, bezpłatny basen, dostęp do sprzętu turystycznego
  • bezpłatny transfer z lotniska lub dworca

Aby zaproponować klientowi jeden z powyższych prezentów, który pozwoli wzmocnić więź i wpłynąć na przyzwyczajenie do korzystania z jego usług, trzeba przede wszystkim poznać klienta. Podstawą jest zebranie niezbędnych danych, które pozwolą nie tylko sprostać oczekiwaniom, ale również pozytywnie zaskoczyć (darmowy transfer do obiektu dla klienta niepodróżującego samochodem, bezpłatny basen na poszukujących aktywności ruchowej, czy zniżka na obiad dla klienta, który wybrał wyłącznie śniadania w obiekcie). Zarządzanie programem lojalnościowym w hotelu może odbywać się za pomocą systemów informatycznych, m.in. na recepcji. Dzięki temu możemy nie tylko gromadzić niezbędne dane, ale przede wszystkim mierzyć efekty programu lojalnościowego i wprowadzać na bieżąco wszelkie zmiany.