Regularna komunikacja z Gośćmi poprzez wiadomości może sprawić, że skorzystają oni z usług dodatkowych lub chętniej ponownie zarezerwują pobyt w hotelu. Poza newsletterami warto postawić na coraz popularniejszą w marketingu formę spersonalizowanej komunikacji poprzez SMS-y. Życzenia urodzinowe czy też podziękowanie za pobyt mogą być świetnym pretekstem kontaktu z Gośćmi. Możliwości scenariuszy kampanii SMS są nieograniczone. W artykule przedstawiamy najefektywniejsze z nich oraz wyjaśniamy, dlaczego warto je wysyłać Gościom. Zapraszamy do lektury!
Korzyści kampanii SMS w hotelu
Komunikacja z Gośćmi poprzez SMS-y jest korzystna przede wszystkim ze względu na łatwość wdrożenia i jej wysoką skuteczność. Jak podaje Akia, średni współczynnik konwersji dla SMS marketingu, w porównaniu do e-mail marketingu, jest wyższy o 29%. Dodatkowo, jako kanał do rezerwacji, jest on wolny od prowizji, co z pewnością stanowi dodatkową korzyść dla obiektu hotelowego.
Wśród pozostałych benefitów można wyróżnić:
- Niski koszt konfiguracji
- Łatwość w użyciu
- Gwarancja dotarcia do szerszej grupy odbiorców
- Źródło bezpośrednich rezerwacji
- Automatyzacja
Prowadzenie kampanii SMS w hotelu może zatem znacząco podnieść zysk obiektu. Warto jednak pamiętać, aby prowadząc tego typu marketing trzymać się dobrych praktyk.
Marketing SMS – dobre praktyki
Przede wszystkim dobrze jest mieć na uwadze, że mniej znaczy więcej. Marketing SMS nie polega na spamowaniu różnego rodzaju wiadomościami. Należy dążyć do tego, aby Goście otrzymywali wiadomości w rozsądnym odstępie czasowym, a każdy SMS powinien mieć jasno określony cel jak np. powitanie, zachęta do odwiedzin restauracji lub prośba o opinię po wizycie w SPA w zamian za 10 % zniżki na kolejny masaż.
Istotna jest również personalizacja. Największy sukces odnoszą wiadomości, których treść jest idealnie dopasowana do sytuacji, w której Goście się znajdują. Dzięki temu hotel może odpowiadać na bieżące potrzeby przyjezdnych – np. w deszczową pogodę polecić atrakcje w obiekcie, bądź też wskazać drogę do pokoju w dniu przyjazdu. Co więcej, imię Gościa wpisane po powitaniu sprawia wrażenie, że SMS jest kierowany wyłącznie do niego, co pozwala budować z nim lojalną więź. Co ważne – specjalny program do wysyłki wiadomości automatycznie wpisuje imię w treść, więc nie trzeba przejmować się, że może być to czasochłonne zajęcie.
Scenariusze na kampanie SMS w hotelu
1. Przed przyjazdem Gości
Warto wysłać wiadomość przypominającą o zbliżającym się pobycie. Dzięki temu Gość wie, że hotel i obsługa już oczekują na jego przyjazd, co sprawia, że czuje się wyjątkowo. Jest to także moment, w którym można przekazać praktyczne informacje dotyczące pobytu.
Wstęp − powinien być dopasowany do profilu hotelu oraz do wieku klientów. Cześć [Imię] / Hej [Imię] / Dzień dobry/dobry wieczór [Imię]
Rozwinięcie − przypomnienie o zbliżającym się pobycie. Cieszymy się, że już JUTRO nas odwiedzisz! / Przypominamy o Twojej jutrzejszej rezerwacji. / Czas się pakować − do Twojego pobytu zostały już tylko 24 godziny!
Zakończenie − warto zaprosić Gościa do kontaktu w sprawie pytań lub zmiany rezerwacji. Linki powinny być możliwie jak najkrótsze. W tym przypadku pomocne będzie skorzystanie z narzędzi do skracania linków jak np. bitly. Edytuj rezerwację: [link]. Do zobaczenia!
2. Przyjazd i zameldowanie
SMS-a warto również wysłać w chwili przyjazdu do hotelu. To świetna okazja, aby przekazać Gościom link do samodzielnego meldunku czy też wysłać im praktyczne informacje, które pomogą im odnaleźć się w hotelu.
Wstęp − Cześć [Imię] / Hej [Imię] / Dzień dobry/dobry wieczór [Imię]
Rozwinięcie − Jesteś już na miejscu? Nie musisz czekać w kolejce. Zamelduj się online: [link] / Numer Twojego pokoju to [numer pokoju]. Sprawdź jak do niego dotrzeć: [link] / Zapraszamy na ciepły posiłek po podróży. Sprawdź jak dotrzeć do restauracji: [link]
Zakończenie − Życzymy udanego pobytu! / Cieszymy się, że jesteś!
3. W trakcie pobytu
Podczas pobytu, warto zapytać Gościa, czy wszystko jest w porządku. To jest także idealny moment do informowania o specjalnych promocjach na wybrane usługi hotelu oraz rekomendacji lokalnych atrakcji w czasie trwania pobytu.
Wstęp − Cześć [Imię] / Hej [Imię] / Dzień dobry/dobry wieczór [Imię]
Rozwinięcie − Mamy nadzieję, że hotel spełnia Twoje oczekiwania. W przypadku jakichkolwiek niedogodności nasz personel jest gotowy, aby Ci pomóc. A może masz jakieś specjalne życzenia? Skontaktuj się z nami: [link]
TYLKO DZIŚ -20% na [masaż relaksacyjny/wybraną pozycję z menu] w naszym [Spa & Wellness/restauracji]. Podaruj sobie odrobinę przyjemności i [odpręż się] w najlepszym do tego miejscu.
Zakończenie − Życzymy miłego wieczoru/ poranka/ dnia/ masażu/ koncertu.
4. Zbliżający się koniec pobytu
Z racji, że w każdym obiekcie doba hotelowa trwa do różnych godzin, to Goście często pytają w recepcji o godzinę, do której mają opuścić pokój. W tym przypadku wysłanie SMS-a będzie wygodnym rozwiązaniem zarówno dla recepcjonistów jak i dla Gości.
Wstęp − Cześć [Imię] /Hej [Imię] / Dzień dobry/dobry wieczór [Imię]
Rozwinięcie − Niestety musimy się rozstać/ Twój pobyt dobiega końca / Przypominamy o wymeldowaniu do godz. [12]. / Mamy nadzieję, że jesteś już gotowy do dalszej podróży. W trosce o Twoją wygodę przesyłamy link do samodzielnego wymeldowania dziś do godz. [12] [link].
Zakończenie − Dziękujemy za pobyt! / Życzymy spokojnego powrotu! / Już zaczynamy za Tobą tęsknić! / Do zobaczenia!/ Cieszymy się, że wybrałaś [nazwa hotelu]!
5. Po wyjeździe Gości – feedback
Goście lubią dzielić się opinią z pobytu, a dla obiektu każdy komentarz może być szansą na rozwijanie i ulepszanie swoich usług. W związku z tym kilka dni po wymeldowaniu warto wysłać do Gości ankietę z prośbą o podzielenie się wrażeniami z hotelu.
Wstęp − Cześć [Imię] / Hej [Imię] / Dzień dobry/dobry wieczór [Imię]
Rozwinięcie − Mamy nadzieję, że miło wspominasz pobyt w [nazwa hotelu]. / Jeszcze raz dziękujemy za wizytę! / Nie ma Cię kilka dnia, a my już tęsknimy! / Jak minęła Ci podróż powrotna? Będzie nam ogromnie miło jeśli podzielisz się z nami Twoimi wrażeniami z pobytu. Wypełnij ankietę i pomóż nam ulepszać [nazwa hotelu] [link].
Zakończenie − Dziękujemy za Twoją opinię!/ Do zobaczenia! / Nie możemy się doczekać Twoich ponownych odwiedzin!
6. Specjalne oferty i promocje − szczególnie dla stałych klientów
Marketing SMS to także świetny sposób, aby podtrzymywać z Gośćmi lojalną więź. Warto co jakiś czas wysyłać wiadomości do stałych klientów, aby zachęcić ich do ponownej rezerwacji pokoju, bądź podtrzymywać relacje np. poprzez złożenie życzeń urodzinowych.
Wstęp − Cześć [Imię] / Hej [Imię] / Dzień dobry/dobry wieczór [Imię]
Rozwinięcie − Wszystkiego najlepszego, [Imię]! W prezencie otrzymujesz od nas 10% rabatu na nocleg w naszym hotelu. Wykorzystaj kod 122 do końca tego roku! / Dawno Cię u nas nie było!/ Specjalnie dla Ciebie mamy promocję na ofertę [SPA]. Wszystkie zabiegi otrzymasz od nas z 5% zniżką.
Zakończenie − Życzymy wszystkiego dobrego! / Do zobaczenia! / Do widzenia!
Narzędzie do wysyłki wiadomości − Marketing Automation
Idealnym narzędziem do prowadzenia marketingu SMS w hotelu jest program Marketing Automation, który jest częścią POSitive Hotel. To narzędzie, które pozwala na wysyłkę wiadomości w automatyczny sposób do nieograniczonej liczby Gości.
Do najważniejszych zalet Marketing Automation należą:
- szybkie tworzenie i wysyłanie spersonalizowanych SMS-ów i e-maili
- bieżące analizowanie wskaźnika otwarć wiadomości dzięki wglądowi do statystyk
- segmentowanie bazy swoich odbiorców na podstawie różnych czynników (np. wieku, płci, charakteru pobytu lub korzystaniu z usług dodatkowych)
- planowanie i wdrażanie scenariuszy automatycznych wysyłek
- podgląd wyników wszystkich kampanii w czytelnych raportach
- integracja z PMS, dzięki której baza Gości jest łatwo dostępna – nie trzeba jej importować, ponieważ dane automatycznie aktualizują się zgodnie z systemem recepcyjnym
Prowadzenie marketingu SMS w hotelu może znacząco podnieść ilość rezerwacji i korzystanie z usług dodatkowych. Tego typu działanie jest opłacalne również dlatego, że dzięki dedykowanemu oprogramowaniu Marketing Automation tego typu komunikacja jest całkowicie zautomatyzowana. Dzięki temu można szybko komunikować się z niezliczoną ilością Gości. Co więcej, dostęp do statystyk i analiz wysyłek pozwala ulepszać działania, aby osiągać jak najlepsze rezultaty. Wykorzystaj powyższe szablony wiadomości SMS i odblokuj prawdziwy potencjał Twojej oferty! Jeśli jesteś zainteresowany Marketing Automation – Napisz do nas!