Trendy i wyzwania w hotelach w 2023 roku
Dowiedz się więcej

2022 rok pomimo wielu nowych, nieoczekiwanych wyzwań, pod wieloma względami był dla branży hotelarskiej udanym okresem. Wciąż odczuwalne skutki pandemii i galopująca inflacja nie przeszkodziły w rekordowych inwestycjach oraz w powstaniu nowych trendów. W nowym roku przedsiębiorcy wciąż się nie poddają, a wielu z nich nieustannie doskonali działanie obiektów. Co czeka nas w 2023?

2022 − rok wyzwań, prób i oczekiwań

Branża hotelarska powróciła w tym roku do swobodnego funkcjonowania 1 marca. Już w pierwszym miesiącu zrealizowano 2 233 197 noclegów, co zapowiadało udany, zbliżający się sezon. Według najnowszych danych udostępnionych przez GUS tegoroczny okres wakacyjny był nieznacznie lepszy od analogicznego okresu w 2019 roku. Odnotowano w tym czasie większy ruch turystyczny wewnątrz kraju przy sporym spadku liczby turystów z zagranicy.  

Towarzysząca branży atmosfera niepewności i ponownego pojawienia się obostrzeń zmusiła wszystkich do zapewnienia nie tylko komfortowego, ale i bezpiecznego pobytu. W tym czasie starano się ograniczać kontakt między Gośćmi oraz stosować zautomatyzowane procesy rezerwacyjne.  

To właśnie dzięki nowym technologiom branża mogła znacznie szybciej odbudować swój potencjał. Wprowadzone rozwiązania pozwalały w tym trudnym czasie nie tylko gwarantować bezpieczeństwo, ale także radzić sobie z brakami kadrowymi. Szacuje się, że przez okres pandemii z pracy w branży hotelarskiej zrezygnowało nawet 100 tys. osób. 

Wyzwania 2023

Największymi wyzwaniami dla branży będą z pewnością skutki rekordowo wysokiej inflacji oraz ciągłe niedobory kadrowe. Wraz z początkiem roku zostanie również zniesiony zerowy VAT na energię elektryczną, co według analityków doprowadzi do kolejnych wzrostów cen. W związku z tym warto rozważyć technologiczne rozwiązania, dzięki którym można wydajniej zarządzać oświetleniem, klimatyzacją czy też ogrzewaniem co pomoże zmniejszyć opłaty. 

Powrót zagranicznych turystów

Trwający za naszą wschodnią granicą konflikt zbrojny wciąż odstrasza wielu turystów. Dlatego też przedsiębiorcy z branży hotelarskiej coraz bardziej wyczekują zakończenia działań wojennych i stabilizacji, która odtworzy zagraniczny ruch turystyczny. W tegorocznym okresie wakacyjnym w polskich hotelach było ich aż o 300 tys. mniej niż w analogicznym okresie w 2019 roku. Nowoczesne obiekty otwierające się w przyszłym roku z pewnością swoją ofertę skierują właśnie do tej grupy docelowej. Warto obserwować rodzaj i zakres usług konkurencji, aby nie dać się wyprzedzić.  

Trendy w 2023?

Nowy rok w branży hotelarskiej będzie przede wszystkim rokiem pojawiania się na rynku nowych obiektów. Takich, które odznaczają się nie tylko nowoczesnym designem, spójną i tematyczną stylistyką, ale przede wszystkim technologicznymi możliwościami. Ich funkcjonalność jest doskonale przystosowana do nowych nawyków i oczekiwań Gci, którzy zaczynają podróżować w inny niż dotychczas sposób. Jakie możliwości technologiczne będą w 2023 roku dominowały branżę hotelarską?  

wyzwania w hotelach w 2023

1. Automatyzacja relacji z Gośćmi

Dzięki aplikacji do kontaktu z Gośćmi hotelowymi zyskamy możliwość przekonwertowania pojedynczych wizyt w trwałą relację konsumencką. Automatycznie wysyłane wiadomości SMS i e-mail pomogą nie tylko pozyskać nowe rezerwacje, ale także skutecznie zwiększać sprzedaż usług dodatkowych oraz wyręczą zespół managerski w prostych i powtarzalnych zadaniach.  

2. Samoobsługa i niezależność

To jeden z trendów, który utrwali się i rozwinie w przyszłym roku. Można go realizować nie tylko przez coraz popularniejsze kioski samoobsługowe, ale także aplikacje, które usamodzielnią naszych Gości. Kioski nie tylko pozwolą na samodzielny meldunek czy opłacenie rezerwacji, ale także udzielą wszelkich niezbędnych informacji czy rozładują kolejki na recepcji. Z kolei dzięki aplikacjom zyskujemy możliwość dwustronnej komunikacji, co pozwoli szybciej zareagować na potrzeby Gości, poprawić komfort pobytu w obiekcie oraz zoptymalizować pracę recepcji.

3. Szybkie rezerwacje

Według analityków nowoczesne hotelarstwo musi dostosować się do popandemicznych i inflacyjnych nawyków Gości. Rynek w przyszłym roku ma być zdominowany przez spontaniczne i krótkie rezerwacje osób podróżujących z małym bagażem. Przewagę mają w związku z tym zyskać obiekty gwarantujące szybkie i wygodne rezerwacje w trybie online wraz z dogodnymi metodami płatności. W pozyskiwaniu rezerwacji ma pomóc nie tylko zautomatyzowany marketing internetowy, ale także rozszerzona rzeczywistość, z której zaczyna korzystać coraz więcej obiektów na świecie.  

Warto nadążać

Sytuacja gospodarcza przez cały przyszły rok z pewnością nie ulegnie gwałtownej poprawie, a analitycy przewidują, że pierwsze odczuwalne spadki inflacji odczujemy dopiero w połowie 2024 roku. Mimo trudnych warunków ekonomicznych nie można tracić nadziei. Branżę hotelarską czeka bardzo aktywny rok, któremu będą towarzyszyły liczne wydarzenia sportowe i kulturalne, które przyczynią się do wzmożonego ruchu turystycznego. Warto również postawić na trendy − sytuację obiektów poprawią nowoczesne technologie. Pozwolą lepiej sobie radzić z brakami kadrowymi, usprawnią i zautomatyzują pracę hoteli oraz umożliwią pozyskiwanie większej liczby rezerwacji.