Wysoki sezon tuż, tuż! Sprawdź czy jesteś gotowy
Dowiedz się więcej

Branża hotelarska przygotowuje się na tegoroczny wysoki sezonwedług prognoz ma być on okresem stabilizującym. Jak przygotować letnią ofertę, która przyciągnie do obiektu możliwie największą liczbę gości i spełni ich oczekiwania? Od czego zacząć planowanie i jakie będą najważniejsze trendy tego sezonu?  

W tym roku warto zaczynać jeszcze wcześniej

Aktualna sytuacja społeczno-gospodarcza spowodowała, że potencjalni Goście hotelowi w tym roku wcześniej niż zwykle zaczynają myśleć o wakacyjnych wyjazdach. Wiele osób jest skłonnych do zrobienia rezerwacji z dużym wyprzedzeniem w obawie przed radykalnie rosnącymi kosztami podróży i noclegów.  

Według ubiegłorocznych raportów badających kondycję branży turystycznej widać przede wszystkim rosnącą popularność krajowych destynacji. W ubiegłym roku Polska po raz pierwszy znalazła się w pierwszej dziesiątce najczęściej wybieranych kierunków. W tym samym badaniu, aż 79 proc. ankietowanych zadeklarowało również, że planuje w najbliższym czasie wyjazd turystyczny. Tak wysoki wynik stawia nas w tej kategorii na pierwszym miejscu w Europie.

Wysoki sezon wielkich nadziei

Do wakacji szykują się przede wszystkim obiekty, których funkcjonowanie jest mocno uzależnione od sezonowego popytu. O ile w ostatnich miesiącach hotele ulokowane w miastach odzyskały względną stabilizację, to te z turystycznych miejscowości wciąż czekają na swoją szansę. Wielu przedsiębiorców już teraz myśli o przygotowaniu atrakcyjnej oferty, która pozwoli rywalizować nie tylko z dotychczasową konkurencją, ale także z nowymi obiektami, których otwarcie jest planowanie właśnie w tym roku. Z najnowszego raportu analizującego kondycję hotelowego sektora wynika, że w Polsce w najbliższych latach można spodziewać się noclegowego boomu. Tylko w naszym kraju planowane jest otwarcie aż 64 nowych obiektów, które wzbogacą zasoby branży o 13 tys. nowych pokoi.

Czerwiec − pierwszy sprawdzian

Pierwszy miesiąc wysokiego sezonu zazwyczaj obfituje głównie w rodzinne wyjazdy. Sprzyja temu m.in. fakt, że czerwiec zaczyna się od obchodów Międzynarodowego Dnia Dziecka, który dla wielu jest inspiracją do rozpoczęcia wakacyjnych podróży. Niestety w tym roku święto najmłodszych wypada w środku tygodnia, co może zmniejszyć liczbę okazjonalnych rezerwacji. Mimo wszystko warto jednak przygotować weekendową ofertę poprzedzającą 1 czerwca i skupić się na spełnieniu potrzeb najmłodszych. 

Ciekawymi propozycjami z okazji Międzynarodowego Dnia Dziecka mogą być:  

  • spotkania tematyczne dla najmłodszych (np. z profesjonalnymi piłkarzami, Youtuberami czy e-sportowcami),  
  • atrakcje na świeżym powietrzu. Warto już teraz zarezerwować w firmach eventowych odpowiedni sprzęt, który pozwoli zorganizować profesjonalny tor przeszkód, warsztaty kulinarne też czy wyposażyć przestrzeń w dmuchańce i inne atrakcje specjalne, 
  • warsztaty z animatorami, spektakle, konkursy i przeglądy talentów.  

Kolejną datą w czerwcowym kalendarzu, na którą zazwyczaj liczą hotelarze jest 5 czerwca i przypadające wtedy Zielone Świątki. W tym roku jednak konfiguracja kalendarza nie układa się pomyślnie. Niestety święto wypada w niedzielę, co nie pozwala na odebranie dnia wolnego i przedłużenie pierwszego weekendu czerwca.  

Nadzieją jest jednak wypadające w połowie miesiąca Boże Ciało. Każdy, kto weźmie 17 czerwca dzień wolny, będzie mógł się cieszyć aż czterodniowym weekendem. Dla wielu osób będzie to z pewnością inspiracja do rozpoczęcia wakacyjnych wyjazdów z dziećmi. Pomimo, że rok szkolny kończy się dopiero tydzień później, to nauczyciele często wystawiają już oceny końcowe przed 16 czerwca. W związku z tym, wiele rodzin corocznie korzysta z tego terminu, aby rozpocząć nieco wcześniej wspólne wakacje, ponieważ pozwala im to uniknąć wzmożonego ruchu, który pojawia się pod koniec czerwca.  

Lipiec / sierpień 2022

Szacowany wzrost popularności tegorocznych wakacyjnych wyjazdów krajowych być może będzie się odbywał na zasadach, które można było zaobserwować w ubiegłym roku. W poprzednim sezonie Polacy najczęściej poszukiwali apartamentów i lokali, w których nie musieli dzielić przestrzeni z innymi Gośćmi. W te wakacje sytuacja pewnie nieco się zmieni, ale należy mieć na uwadze, że prywatność i niezależność to wciąż rozwijający się trend.  

Jeżeli chodzi o ilość dni poświęconych na urlop, to nadal dominują pobyty tygodniowe i dziesięciodniowe. Blisko 40 proc. badanych deklaruje również, że planuje wydać na wakacje więcej niż przed rokiem. Można się zatem spodziewać, że wakacyjny wyjazd będzie dla wielu rodzin okazją, aby wreszcie wypocząć i skorzystać z wielu atrakcji bez względu na koszty.

Popularnym wciąż trybem podróżowania są nadal wyjazdy dwuosobowe, które najczęściej podejmują młodzi ludzie. Dla nich z pewnością atrakcyjna okaże się połowa sierpnia i wypadające w poniedziałek 15-ego − Wniebowzięcie Najświętszej Maryi Panny. Dla oszczędzających dni urlopowe będzie to okazja na czterodniowy weekend.

Jak zawsze największą atrakcją wakacji jest oczywiście słoneczna pogoda i długie dni, które pozwalają na zorganizowanie wielu aktywności na świeżym powietrzu. Wiele osób już teraz szuka obiektu, w którym zatrzyma się podczas urlopu. W związku z tym, warto jak najwcześniej zacząć promować atrakcyjną ofertę uwzględniającą potrzeby Gości, święta i specjalne okazje. Tym bardziej, że tematyczne wyjazdy cieszą coraz większą popularnością i mogą być jednym z czynników, które zachęcą do rezerwacji pobytu.