Branża hotelarska przygotowuje się na tegoroczny wysoki sezon − według prognoz ma być on okresem stabilizującym. Jak przygotować letnią ofertę, która przyciągnie do obiektu możliwie największą liczbę gości i spełni ich oczekiwania? Od czego zacząć planowanie i jakie będą najważniejsze trendy tego sezonu?
W tym roku warto zaczynać jeszcze wcześniej
Aktualna sytuacja społeczno-gospodarcza spowodowała, że potencjalni Goście hotelowi w tym roku wcześniej niż zwykle zaczynają myśleć o wakacyjnych wyjazdach. Wiele osób jest skłonnych do zrobienia rezerwacji z dużym wyprzedzeniem w obawie przed radykalnie rosnącymi kosztami podróży i noclegów.
Według ubiegłorocznych raportów badających kondycję branży turystycznej widać przede wszystkim rosnącą popularność krajowych destynacji. W ubiegłym roku Polska po raz pierwszy znalazła się w pierwszej dziesiątce najczęściej wybieranych kierunków. W tym samym badaniu, aż 79 proc. ankietowanych zadeklarowało również, że planuje w najbliższym czasie wyjazd turystyczny. Tak wysoki wynik stawia nas w tej kategorii na pierwszym miejscu w Europie.
Wysoki sezon wielkich nadziei
Do wakacji szykują się przede wszystkim obiekty, których funkcjonowanie jest mocno uzależnione od sezonowego popytu. O ile w ostatnich miesiącach hotele ulokowane w miastach odzyskały względną stabilizację, to te z turystycznych miejscowości wciąż czekają na swoją szansę. Wielu przedsiębiorców już teraz myśli o przygotowaniu atrakcyjnej oferty, która pozwoli rywalizować nie tylko z dotychczasową konkurencją, ale także z nowymi obiektami, których otwarcie jest planowanie właśnie w tym roku. Z najnowszego raportu analizującego kondycję hotelowego sektora wynika, że w Polsce w najbliższych latach można spodziewać się noclegowego boomu. Tylko w naszym kraju planowane jest otwarcie aż 64 nowych obiektów, które wzbogacą zasoby branży o 13 tys. nowych pokoi.

Czerwiec − pierwszy sprawdzian
Pierwszy miesiąc wysokiego sezonu zazwyczaj obfituje głównie w rodzinne wyjazdy. Sprzyja temu m.in. fakt, że czerwiec zaczyna się od obchodów Międzynarodowego Dnia Dziecka, który dla wielu jest inspiracją do rozpoczęcia wakacyjnych podróży. Niestety w tym roku święto najmłodszych wypada w środku tygodnia, co może zmniejszyć liczbę okazjonalnych rezerwacji. Mimo wszystko warto jednak przygotować weekendową ofertę poprzedzającą 1 czerwca i skupić się na spełnieniu potrzeb najmłodszych.
Ciekawymi propozycjami z okazji Międzynarodowego Dnia Dziecka mogą być:
- spotkania tematyczne dla najmłodszych (np. z profesjonalnymi piłkarzami, Youtuberami czy e-sportowcami),
- atrakcje na świeżym powietrzu. Warto już teraz zarezerwować w firmach eventowych odpowiedni sprzęt, który pozwoli zorganizować profesjonalny tor przeszkód, warsztaty kulinarne też czy wyposażyć przestrzeń w dmuchańce i inne atrakcje specjalne,
- warsztaty z animatorami, spektakle, konkursy i przeglądy talentów.
Kolejną datą w czerwcowym kalendarzu, na którą zazwyczaj liczą hotelarze jest 5 czerwca i przypadające wtedy Zielone Świątki. W tym roku jednak konfiguracja kalendarza nie układa się pomyślnie. Niestety święto wypada w niedzielę, co nie pozwala na odebranie dnia wolnego i przedłużenie pierwszego weekendu czerwca.
Nadzieją jest jednak wypadające w połowie miesiąca Boże Ciało. Każdy, kto weźmie 17 czerwca dzień wolny, będzie mógł się cieszyć aż czterodniowym weekendem. Dla wielu osób będzie to z pewnością inspiracja do rozpoczęcia wakacyjnych wyjazdów z dziećmi. Pomimo, że rok szkolny kończy się dopiero tydzień później, to nauczyciele często wystawiają już oceny końcowe przed 16 czerwca. W związku z tym, wiele rodzin corocznie korzysta z tego terminu, aby rozpocząć nieco wcześniej wspólne wakacje, ponieważ pozwala im to uniknąć wzmożonego ruchu, który pojawia się pod koniec czerwca.
Lipiec / sierpień 2022
Szacowany wzrost popularności tegorocznych wakacyjnych wyjazdów krajowych być może będzie się odbywał na zasadach, które można było zaobserwować w ubiegłym roku. W poprzednim sezonie Polacy najczęściej poszukiwali apartamentów i lokali, w których nie musieli dzielić przestrzeni z innymi Gośćmi. W te wakacje sytuacja pewnie nieco się zmieni, ale należy mieć na uwadze, że prywatność i niezależność to wciąż rozwijający się trend.
Jeżeli chodzi o ilość dni poświęconych na urlop, to nadal dominują pobyty tygodniowe i dziesięciodniowe. Blisko 40 proc. badanych deklaruje również, że planuje wydać na wakacje więcej niż przed rokiem. Można się zatem spodziewać, że wakacyjny wyjazd będzie dla wielu rodzin okazją, aby wreszcie wypocząć i skorzystać z wielu atrakcji bez względu na koszty.
Popularnym wciąż trybem podróżowania są nadal wyjazdy dwuosobowe, które najczęściej podejmują młodzi ludzie. Dla nich z pewnością atrakcyjna okaże się połowa sierpnia i wypadające w poniedziałek 15-ego − Wniebowzięcie Najświętszej Maryi Panny. Dla oszczędzających dni urlopowe będzie to okazja na czterodniowy weekend.
Jak zawsze największą atrakcją wakacji jest oczywiście słoneczna pogoda i długie dni, które pozwalają na zorganizowanie wielu aktywności na świeżym powietrzu. Wiele osób już teraz szuka obiektu, w którym zatrzyma się podczas urlopu. W związku z tym, warto jak najwcześniej zacząć promować atrakcyjną ofertę uwzględniającą potrzeby Gości, święta i specjalne okazje. Tym bardziej, że tematyczne wyjazdy cieszą coraz większą popularnością i mogą być jednym z czynników, które zachęcą do rezerwacji pobytu.