nowe standardy w dobie epidemii
W związku z epidemią koronawirusa (SARS-COV-2) cała branża hotelarska znalazła się w wyjątkowej sytuacji. Powszechna kwarantanna i zastój turystyki okazał się dla wielu hotelarzy najważniejszym sprawdzianem z umiejętności zarządzania. Wszyscy zostali poddani wyzwaniom, którym muszą sprostać aby odnaleźć się w innej rzeczywistości.
Wytyczne i wyzwania
Wytyczne, które pojawiły się w rozporządzeniu Ministra Zdrowia w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu zagrożenia epidemicznego, dotyczyły działalności wielu przedsiębiorstw. W jednym z punktów dyrektywy pojawił się również zapis o wstrzymaniu do odwołania świadczenia turystycznych usług noclegowych. Oznaczało to zatrzymanie się całej branży hotelarskiej, która do tej pory cieszyła się stale rosnącym popytem.
Decyzję ministerstwa poprzedzały doniesienia z innych krajów, gdzie rozprzestrzenianie się wirusa całkowicie sparaliżowało branżę hotelarską. Nie było jednak żadnej alternatywy i możliwości przygotowania się na tak poważny kryzys. Epidemia w różnym stopniu dotknęła każdego przedsiębiorcę funkcjonującego w branży.
Jednym z wyzwań, któremu musi sprostać obiekt hotelowy, po ponownym otwarciu, jest troska o swoich gości i zatrudniony personel. W dobie istniejącej pandemii, należy zadbać o zmniejszenie bezpośredniego kontaktu pomiędzy poszczególnymi osobami. Takie działanie może zredukować możliwość zakażenia się wirusem. Ponadto hotelarze powinni zadbać o komfort i bezpieczeństwo w każdym obszarze swojego obiektu.
Rozwiązania IT dla hoteli
Jednym z obszarów gdzie można zapewnić bezpieczeństwo i zmniejszyć kontakt pomiędzy gośćmi a personelem jest zastosowanie automatyki budynkowej w hotelu. Taki zintegrowany system usprawnia wiele procesów, zapewnia ochronę oraz ułatwia stosowanie codziennej dezynfekcji. Przykłady elementów Automatyki Hotelowej oraz wspierających systemów jest wiele, m.in.:
- Panel funkcyjny w każdym pokoju hotelowym, który ma opcję wezwania sprzątania. Jest to ogromnie pomocne przy komunikacji gościa hotelowego i służby pięter. W dowolnym momencie można wezwać personel hotelowy i bezpiecznie oddać ręczniki (np. w worku) lub poprosić o inną usługę.
- Inteligentna kieszeń na kartę – gość umieszczając swoją elektroniczną kartę w kieszeni w pokoju hotelowym wskazuje, że jest w środku. Personel sprzątający może kontrolować kiedy zająć się uporządkowaniem i dezynfekcją pokoju. W ten sposób można uniknąć niepotrzebnego kontaktu.
- Nowatorskim rozwiązaniem jest zarządzanie energią, tzn. czujniki obecności Gościa w pokoju. Innowacyjny sposób eliminuje konieczność instalowania czytników kart, a tym samym zwiększa bezpieczeństwo. Taki system może działać już przy istniejącej instalacji (z kieszeniami na kartę). W dobie szczególnej troski o wygodę Gości należy szukać podobnych koncepcji do bezpiecznego pobytu w obiekcie.
- Elektrozaczep i gałkoklamka korytarzowa w drzwiach ułatwiają otwieranie drzwi. Przy zastosowaniu tych rozwiązań nie ma potrzeby dotykać klamek, otwarcie drzwi następuje poprzez ich popchnięcie. Taki system jest bezpieczniejszy i zmniejsza konieczność dotykania klamek.
- Aplikacja Staff Helper na urządzenia mobilne z najważniejszymi funkcjami dla personelu: sprzątanie pokoju, sprzedaż z minibaru, zgłaszanie i naprawa usterek, dostęp do agend wydarzeń w obiekcie (np. salach konferencyjnych) oraz wiadomości. Pracownicy hotelu nie mają potrzeby korzystać z telefonów stacjonarnych czy osobiście wymieniać się informacjami przez co zmiana statutu pokoju lub inna komunikacja odbywa się bezpieczniej.
- Kiosk samoobsługowy wspierający recepcję hotelową, w którym gość może dokonać check-in oraz check-out bez stania w kolejce i bez kontaktu z recepcjonistą. Ponadto przy takim samoobsługowym stanowisku można wyrobić kartę/klucz do pokoju czy zarezerwować i opłacić dodatkowe usługi. Płatności są dokonywane bezgotówkowo. Kioski mogą być zastosowane nie tylko w lobby hotelowym, ale też w strefie gastronomicznej czy w obszarze innych usług, np. SPA czy pole golfowe. Aplikacje działające na kiosku samoobsługowym mogą być dostosowane do indywidulanych potrzeb każdego obiektu, nie tylko pod kątem wizualnym (kolor obudowy, sposób montażu) ale też funkcjonalnie. Samo urządzenie ma bardzo estetyczny design i jest bardzo łatwe w utrzymaniu czystości.
- Zdalny meldunek jest innowacyjnym sposobem automatyzującym proces check-in i check-out. Nie zastąpi całkowicie recepcji, ale jest doskonałym uzupełnieniem. To idealne rozwiązanie, które minimalizuje kontakt z innymi osobami w hotelu. Gość może przyjechać do obiektu o każdej porze nie martwiąc się o kolejki i zajętą recepcję.
Jak to działa? Gość otrzymuje SMS lub e-mail z linkiem do strony www, na której uzupełnia dane osobowe (po wcześniejszej rezerwacji). Po wypełnieniu i wysłaniu formularza otrzymuje kolejną wiadomość tekstową z kodem PIN do pokoju, dzięki czemu po przyjeździe do hotelu będzie mógł zupełnie pominąć kontakt z recepcją i od razu udać się do pokoju. Sposób płatności i wymeldowania również może być zautomatyzowany.
Wspólne działania w niepewnej przyszłości
Powyższe przykłady to tylko mała propozycja rozwiązań informatycznych, które nie tylko ułatwią wiele procesów zachodzących w hotelu ale też wpłyną na tak priorytetowe dzisiaj bezpieczeństwo i higienę.
Zdajemy sobie sprawę z trudności jakie pojawiły się przed hotelarzami. Branża turystyczna jest w nietypowej sytuacji a nakładane obostrzenia czasem są trudne do realizacji.
LSI Software jako firma z wieloletnim doświadczeniem na rynku Horeca stara się wyjść naprzeciw oczekiwaniom najbardziej dotkniętych w tym epidemicznym kryzysie. Dokładamy wszelkich starań aby nasze rozwiązania zapewniały gościom i pracownikom hotelowym odpowiednie standardy. Dla hotelarzy najważniejsze jest przecież aby regularnie pozyskiwać rezerwacje oraz aby ich Goście czuli się bezpiecznie i komfortowo.
W związku z niepewnością co do dalszego przebiegu epidemii w Polsce zapraszamy do konsultacji i zapoznania się z rozwiązaniami IT. Od lat doradzamy, projektujemy i wdrażamy systemy dopasowane do indywidualnych potrzeb każdego obiektu noclegowego.
Podejmijmy wspólnie działania, które w znacznym stopniu zwiększą szansę na powodzenie w sprawnym działaniu hotelu oraz utrzymaniu bezpieczeństwa gości i personelu.
Pozdrawiamy serdecznie i życzymy wytrwałości w biznesie!