Baza mailingowa to jedno z niezawodnych narzędzi do zwiększania obłożenia w hotelu. Dzięki niej można utrzymywać stały kontakt z Gośćmi. Umożliwia ona szybsze i bezpośrednie interakcje związane z m.in. ze specjalnymi ofertami, nowościami czy też spersonalizowaną zniżką z okazji urodzin. Takie działania zdecydowanie zwiększają szansę na powrót Gości do hotelu. W tym artykule pokażemy Ci krok po kroku jak taką bazę zwiększyć i dlaczego warto to zrobić.
Czym jest baza mailingowa?
Aby zrozumieć mechanizm i skalować swoje działania w obszarze CRM, należy zapoznać się z definicją bazy mailingowej. Według webePartners jest to: „zbiór adresów e-mail osób, które dobrowolnie pozostawiły nam do siebie kontakt, gdyż zainteresowała ich nasza działalność, oferta czy witryna”.
Celem bazy mailingowej jest:
- zwiększenie rezerwacji i sprzedaży poprzez oferty i promocje,
- aktywna i regularna komunikacja z Gośćmi − z nowymi, jak i z potencjalnymi,
- utrzymanie klienta i sprawienie, aby ponownie zarezerwował pobyt w obiekcie.
Taką bazę można stworzyć poprzez wykorzystanie różnych platform i kanałów.
1. Wykorzystaj stronę internetową hotelu
Moment rezerwacji zazwyczaj jest pierwszym punktem styku, w którym klient zostawia swoje dane, a w tym przede wszystkim adres e-mail. Już na tym poziomie należy uwzględnić dodatkową opcję, w której użytkownik wyrazi zgodę na przetwarzanie danych osobowych w celach marketingowych. Ta informacja jest szczególnie ważna z punktu widzenia przepisów RODO, a samo zostawienie adresu e-mail już nie jest wystarczające. Rozwiązaniem może być dodatkowy baner tuż przed zaakceptowaniem zgód, który zawiera kod promocyjny np. na pierwszą rezerwację z krótką informacją, dlaczego warto zaznaczyć zgodę na komunikację. Takie działanie może przyczynić się zwiększenia bazy mailingowej. Warto także spróbować działać zgodnie z modelem polecania, tj. poleć znajomemu i cieszcie się z obustronnych korzyści. Nie tylko wpływa to na skuteczność, ale może pomnożyć Twoją bazę mailingową.
2. Działaj w social mediach
Struktura komunikacji w mediach społecznościowych jest rozproszona, ogólna i szeroka. Dodatkowo jest to środek przekazu, w którym znajdują się różne formaty i kategorie publikowanych treści. Tak na pewno można sklasyfikować organiczną formę komunikacji i promocji, tym samym tworząc zaangażowanie pod postami. Przykładem takiego formatu może być konkurs, którego nagrodą jest rabat -15% na pobyt w hotelu. W tym przypadku warunkiem uczestnictwa może być zaznaczona zgoda na newsletter.
Do zwiększania bazy mailingowej warto również zaplanować reklamę na Facebooku, która zawiera przycisk odsyłający prosto do formularza kontaktowego. To wygodna opcja, która znacząco skraca drogę użytkownika do pozostawienia swoich danych i zapisania się do newslettera.
3. Nie zapomnij o wyszukiwarce
Warto również uwzględnić działania SEO i SEM. Rolą tych popularnych gałęzi marketingu jest wypromowanie danych treści w wyszukiwarce tak, aby wyświetlały się one jako jedne z pierwszych wyników wyszukiwania. Aby było to możliwe, niezbędne jest poznanie grupy docelowej, którą dany hotel przyjął jako swojego potencjalnego klienta na etapie rozwoju biznesu. Zasada budowania komunikatu jest zbliżona do tworzenia treści pod media społecznościowe.
A co z RODO?
Obowiązkowym wymogiem jest zbudowanie właściwie skonstruowanej Polityki Prywatności. Transparentna informacja o przetwarzaniu danych osobowych powinna w tej informacji wykazać w jakim celu przetwarzane są jego dane i jak są one zabezpieczane. Należy także zawrzeć takie informacje, jak:
- Wskazanie administratora danych;
- Czy możliwe jest przekazywanie informacji osobom pośrednim;
- Jak długo będą przechowywane informacje.
Cały obowiązek wraz z instrukcją znajdziesz tutaj.
Bądź w stałym kontakcie z Gośćmi
Rozbudowana baza malingowa pozwoli Ci pozostać w stałym kontakcie ze wszystkimi Gośćmi hotelu i osobami, które są zainteresowane rezerwacją pobytu. Dzięki niej masz możliwość, aby komunikować się z nimi w dowolny sposób – zachęcać do odwiedzin proponując zniżkę, informować o nowych pakietach pobytowych czy też o specjalnych wydarzeniach w obiekcie.
Warto również postawić na nowoczesne narzędzie Marketing Automation, które umożliwia zautomatyzowaną i spersonalizowaną wysyłkę wiadomości do Gości. Pozwala ono m.in. na segmentację klientów co jest bardzo przydatną opcją. Dzięki temu można stworzyć mailing np. wyłącznie do osób, które dawno nie odwiedziły obiektu czy też do tych, których pobyt niebawem się zacznie lub skończy. Możliwości i scenariusze wiadomości są nieograniczone i zależą wyłącznie od potrzeb i specyfiki hotelu.
Buduj bazy mailingowe i zwiększaj zysk hotelu
Jak widzisz, liczba korzyści płynących z rozbudowywania baz mailingowych przewyższa związany z tym wysiłek i zasoby. Pamiętaj, że dziś biznesy działają cyfrowo, więc aby nie pozostać w tyle, warto korzystać z narzędzi i technik promocyjnych wspomnianych powyżej. E-mail marketing sprawi, że klienci będą na bieżąco z nowymi ofertami lub rabatami na wybrane usługi, a to może ich zachęcić do odwiedzin obiektu i korzystania z usług dodatkowych. Co więcej, wykorzystując Marketing Automation możesz stosować wspomniane wcześniej personalizacje wiadomości, które wpływają na bezpośredniość komunikacji oraz zwiększają zaufanie Gości. Nie czekaj i już dziś zacznij wykorzystywać potencjał, jaki niesie ze sobą duża baza mailingowa klientów i e-mail marketing.